loading...

مجله اينترنتي هلو

بازدید : 112

روزنامه خراسان در یادداشتی به قلم هادی محمدی، می نویسد: شب گذشته «نارندرا مودی» نخست وزیر هند به تهران آمد و قرار است امروز در حاشیه دیدارهایش با مقامات ایرانی اسناد مهمی از جمله توسعه بندر چابهار را به امضا برساند.
[نقش جدید ایران در جنوب آسیا]

در ادامه این یادداشت که در شماره دوشنبه سوم خرداد منتشر شده است، می خوانیم: این سفر پس از سفر سال 2003 رئیس دولت اصلاحات به دهلی نو ، اولین سفر دو جانبه در سطح رئیسان دولت بعد از 13 سال به شمار می رود و دو طرف امیدوارند افق های جدید از روابط را پیش روی تهران و دهلی بگشایند؛ از سوی دیگر کمتر از دو ماه قبل نیز حسن روحانی رئیس جمهوری ایران مهمان همسایه پاکستانی خود شد که در آن سفر نیز که بعد از 14 سال در این سطح برگزار می شد استقبال و بدرقه کم نظیری از سوی طرف پاکستانی را شاهد بودیم. این دو سفر مهم و کم سابقه در دو دهه اخیر که در فاصله کوتاهی صورت گرفته نشان از ظرفیت بالای جمهوری اسلامی ایران برای رفتاری فرامنطقه ای دارد تا بتواند علاوه بر اثرگذاری کنونی در منطقه غرب آسیا، در جنوب این قاره کهن نیز به رفتار سیاسی تنش زدا و اصولی خود بپردازد.
چالش های میان هند و پاکستان پیچیده تر از یک چالش کوچک و یک میانجی گری ساده یا دو جانبه است اما ایران می تواند با داشتن موقعیت ژئوپلتیک منحصر به فرد و مزیت های نسبی برای اسلام آباد و دهلی نو به دوستی مشترک و قابل اعتماد برای دو کشور تبدیل شده و از این ظرفیت برای بازسازی روابط پر تنش میان هند و پاکستان بهره برداری کند.
جمهوری اسلامی ایران با وجود تاکید و پیگیری سیاست های انقلابی خود در حمایت از مستضعفین و مسلمین مظلوم دنیا، ثابت کرده که طرفدار دیپلماسی تنش زدا و ثبات آفرین در منطقه پیرامونی شرق و غرب خود است. رفتار ایران در عراق، سوریه، افغانستان و تلاش تهران در جهت رفع فتنه تکفیری ها از یک سو و کمک به پایداری و اقتدار بیشتر دولت های مرکزی از سوی دیگر چهره کشوری طرفدار ثبات و آرامش از ایران ساخته که می تواند در میانجی گری اش میان دو قدرت اتمی امروز دنیا موثر باشد .
یکی از تنش های بزرگ و ریشه دار میان دهلی نو و اسلام آباد موضوع کشمیر است که با وجود جمعیت مسلمانان و از جمله تعداد زیاد شیعیان در این منطقه که اتفاقا از دوستداران انقلاب اسلامی و امام راحل به شمار می روند می تواند به عنوان یکی از زمینه های اثرگذاری جمهوری اسلامی مورد توجه قرار گیرد تا در ادامه سیاست بی طرفانه، خود را در مناقشات منطقه ای به عنوان نیروی سوم میانی ، مورد اعتماد و دوستدار صلح مطرح کند.
ایجاد خط دوستانه میان تهران ، اسلام آباد و دهلی نو علاوه بر فواید اقتصادی خود می تواند یک حوزه فرهنگی دیرینه را بازتولید کند و از سوی دیگر خط سیاسی جنوب آسیا را به رخ دشمنان فرا منطقه ای و منطقه ای کشورمان بکشاند و از این منظر فرصت دیدار دو روزه «مودی» از کشورمان زمان مغتنمی است که باید نگاهی فراتر از فواید و نتایج اقتصادی به آن داشت و از دستاوردهای آن سود لازم را در افق میان مدت و بلند مدت راهبردهای جمهوری اسلامی ایران به دست آورد

بازنشر : مجله اينترنتي هلو

منبع: ايرنا

مجله اینترنتی هلو دوشنبه 03 خرداد 1395 زمان : 9:14 نظرات (0)
مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب
کد امنیتی رفرش

درباره ما
ما در مجله اينترنتي هلو با جديدترين مطالب درباره پزشکي،زناشويي،آشپزي،بارداري،کودک،تعبير خواب،مدل لباس،بيوگرافي افراد مشهور و .... در خدمت شما عزيزان هستيم
اطلاعات کاربری
داستان واقعي رابطه نامشروع با پسر شهرستاني

داستان واقعي رابطه نامشروع با پسر شهرستاني

کامران سرانجام توانست من را فریب دهد، زیرا او با اصرارتمام توانست یک روز به دور از چشم مادرم به خانه ما آمده و با من ارتباط برقرار کرده و  . .

ادامه مطلب اينجا را کليک کنيد

لذت جنسي در دوران بيماري هاي مزمن

لذت جنسي در دوران بيماري هاي مزمن

افرادي که دچار بيماري هاي مزمن هستند چگونه از رابطه جنسي خود لذت ببرند؟

ادامه مطلب اينجا را کليک کنيد

تجاوز به دختر دانش آموز توسط يک فوتباليست

تجاوز به دختر دانش آموز توسط يک فوتباليست

آقاي فوتباليست که دختر دانش آموز تجاوز کرده بود و باعث باردار شدن اين دختر شده بود

ادامه مطلب اينجا را کليک کنيد

آمار سایت
  • کل مطالب : 12266
  • کل نظرات : 148
  • افراد آنلاین : 286
  • تعداد اعضا : 97
  • آی پی امروز : 427
  • آی پی دیروز : 105
  • بازدید امروز : 3,675
  • باردید دیروز : 343
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 7,539
  • بازدید ماه : 7,539
  • بازدید سال : 66,799
  • بازدید کلی : 3,928,180
  • کدهای اختصاصی