loading...

مجله اينترنتي هلو

بازدید : 164

به سرزمين مين ها وارد مي شويد

به سرزمين مين ها وارد مي شويد

36 سال از آغاز زمان جنگ تحمیلی عراق علیه ایران می گذرد، مهر 59 که مردم آن را با نامهری رژیم بعث عراق آغاز کردند، دورانی که خاطرات تلخ شهادت جوانمردان و آوارگی مردم و از طرفی مقاومت و ایستادگی ملت ایران هیچگاه در اذهان پاک نخواهد شد

به ادامه مطلب برويد

سرزمين مين ها

دورانی که با تحمیل جنگی نابرابر روزگار مردم ایران از آسایش به جنگ و خونریزی تبدیل شد و موجب شد این ملت آوارگی و زندگی زیر توپ و تانک دشمن را تجربه کنند.
در این میان ایلام بعنوان غربی ترین استان کشور با داشتن مرز مشترک با کشور عراق از اولین مناطقی از میهن اسلامی بود که با آغاز جنگ مورد تهاجم نیروهای بعثی قرار گرفت و از همان روزهای اول جنگ درگیر با دشمن شد و در این میان بیش از سه هزار شهید و 11 هزار جانباز را در کنار سایر استان ها تقدیم اسلام و انقلاب کرد.
اما پس از هشت سال دفاع مقدسی که ناشی از رشادت و ایستادگی این ملت بود شاید هیچگاه مردم این استان فکر نمی کردند که بی مهری رژِم بعث تا این اندازه باشد که سربازانش بعث مرز مشترک ایلام با عراق را با پاشیدن بمب، مین ها و سایر مواد منفجره آلوده کنند که تا سال ها پس از دوران دفاع مقدس همچنان قربانی می گیرد.
در طول دوران هشت سال دفاع مقدسی که مردم ایران از عشایر گرفته تا سپاهیان، بسیجیان و سایر اقشار جانانه و قهرمانانه از خاک میهن شان دفاع کردند در مجموع یک میلیون و 700 هزار هکتار زمین از اراضی استان ایلام که عمده آنها در مهران و دهلران است به مواد منفجره و مین آلوده شد که متاسفانه با گذشت 36 سال ولی همچنان مین ها و مواد منفجره بعنوان دشمن خفته در این مناطق قربانی می گیرند.
با پایان یافتن دوران جنگ عملیات پاکسازی اراضی استان ایلام از میادین مین آغاز و پس از چند سال به پایان رسید ولی به علت آلودگی فراوان، طرح بازنگری در این مناطق در حال انجام است.
مناطقی که هر از چند گاهی صدای انفجارشان که آشنای دیرینه برای مردم و ساکنان این مناطق است به گوش می رسد و همچنان قربانی می گیرند.

** انجام طرح بازنگری پاکسازی مناطق آلوده به مین در ایلام
جانشین مدیر مرکز مین زدایی استان ایلام در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: از مجموع یک میلیون و 700 هزار هکتار از اراضی آلوده به مین استان تاکنون یک میلیون و 695 هزار و 150هکتار پاکسازی شده که به علت آلودگی های گسترده طرح بازنگری این مناطق نیز در دستور کار این مرکز قرار دارد.
جلال آزاده دل با بیان اینکه در نیمه نخست امسال در مجموع پنج هزار و 119 هکتار از اراضی آلوده این استان از مین و گلوله های باقی مانده از دوران دفاع مقدس پاکسازی شده است گفت: از این میزان، پاکسازی یک هزار و 177هکتار مربوط به مین و سه هزار و 942 هکتار نیز مهمات و گلوله بوده است.
وی همچنین از انجام عملیات پاکسازی مکانیزه در 238 هکتار از مناطق آلوده به مین و مواد منفجره این استان توسط گروه های پاکسازی این مرکز در سال جاری خبر داد.

** کشف سه بمب عمل نکرده در سال جاری
آزاده دل میزان کشف مواد منفجره عمل نکرده در شش ماهه نخست امسال را در حین انجام عملیات پاکسازی شامل چهار هزار و 624 مورد مین، 13 هزار و 376 مورد گلوله و سه عدد بمب عمل نکرده، اعلام کرد.
جانشین مدیر مرکز مین زدایی استان ایلام همچنین از تخریب و تسطیح کانالی به طول 56 هزار متر مربع در سال جاری توسط گروه های پاکسازی این مرکز خبر داد و گفت: امسال در مجموع 84 مورد ماموریت برای پاکسازی اراضی آلوده در مناطق مرزی استان که از سوی مردم گزارش شده بود، انجام گرفت.

** انجام عملیات پاکسازی مناطق آلوده به مین در هفت نقطه جدید مرزی استان از سال گذشته
وی یادآور شد: کار پاکسازی مناطق آلوده به مین توسط این مرکز علاوه بر منطقه صفر مرزی مهران از سال 94 در منطقه آزاد تجاری قلاویزان، بازارچه مرزی چنگوله، گمرک اضطراری چیلات، منطقه ایثارگران ابوغویر، کانال انتقال آب فشار قوی کرخه به دشت عباس و دهلران، طرح ملی انتقال آب گرمسیری در منطقه میمک و طرح آزادسازی مسیر لوله گاز گمرک مهران آغاز شده است.
به گفته وی، اکنون 2 پایگاه مین زدایی در شهرستان های دهلران و مهران، شش گروه پاکسازی دستی، سه گروه پاکسازی مکانیزه و یک گروه ویژه پاکسازی گزارش های مردمی در این استان فعالیت دارند.

** نقض عضو 320نفر در استان بر اثر انفجار مین تاکنون
اما مجروح شدن مردم که عمده آنها از عشایر و دامداران مناطق مرزی مهران و دهلران و بخش هایی از شهر چوار بودند مسئولان استان را بر آن داشت تا با ارایه آموزش های لازم زمینه کاهش این تلفات را فراهم کنند.
مدیرکل بهزیستی ایلام در این خصوص گفت: از سال 70 تاکنون در مجموع 320 نفر از مردم مناطق مرزی این استان بر اثر برخورد و انفجار مین و مهمات عمل نکرده از دوران دفاع مقدس دچار نقص عضو شده اند.
فرهاد قیصربیگی اظهار کرد: این اداره کل به منظور کاهش تلفات جانی این حوادث از سال 86 اجرای طرح پیشگیری از معلولیت های ناشی از انفجار مین را در مهران، دهلران، چوار و ایلام آغاز کرده است.
وی افزود: در این طرح که با همکاری آموزش و پرورش، امور عشایری و سایر دستگاه ها اجرا شد در طول سال آموزش های پیشگیری از معلولیت های ناشی از انفجار مین به دانش آموزان، عشایر و روستاییان ارائه شده است.
قیصربیگی با بیان اینکه پارسال آموزش های پیشگیری از معلولیت ناشی از انفجار مین به 57 هزار نفر در استان ارائه شد، ابراز امیدواری کرد بر اساس برنامه ریزی های بعمل آمده این آموزش ها در سال جاری توسعه یابند.

** ضرورت ارائه آموزش های هدفمند پیشگیری از معلولیت ناشی از انفجار مین به مردم
مدیرکل امنیتی و انتظامی استانداری ایلام نیز بر ارائه آموزش های هدفمند پیشگیری از معلولیت ناشی از انفجار مین و مهمات عمل نکرده در مناطق مرزی این استان به گروه های هدف مورد نظر تاکید کرد.
علی نجات سلیمانی تاکید کرد: آموزش های این حوزه باید مدون و تاثیرگذار بود و از ظرفیت دهیاران، سازمان های مردم نهاد، بسیج و همچنین رسانه های مختلف گروهی بویژه صدا و سیما با پخش برنامه های آموزشی عمومی استفاده شود.
وی گفت: آموزش های پیشگیری از معلولیت ناشی از انفجار مین باید علاوه بر مرزنشینان، روستاییان و عشایر بومی به عشایر غیر بومی نیز ارائه شود.

* آغاز طرح پیشگیری از معلولیت ناشی از انفجار مین در استان ایلام با پوشش 60 هزار نفری
معاون امور توسعه پیشگیری اداره کل بهزیستی ایلام نیز گفت: طرح پیشگیری از معلولیت ناشی از انفجار مین در این استان آغاز شده و پیش بینی می شود 60 هزار نفر زیر پوشش طرح قرار بگیرند.
ایوب مروتی اظهار کرد: آموزش‌های پیشگیری از معلولیت‌های ناشی از انفجار مین در اجرای این طرح در 2 شهرستان مهران و دهلران و همچنین شهر چوار ارائه می شود.
وی افزود: در اجرای این طرح آموزش های پیشگیری معلولیت ناشی از انفجار مین به دانش آموزان تمامی مقاطع تحصیلی، کشاورزان، دامداران، عشایر کوچرو و روستایی در این مناطق ارائه خواهد شد.
مروتی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود امسال پوشش این آموزش ها تا 60 هزار نفر افزایش یابد، هدف از اجرای این طرح را کاهش معلولیت‌ها برشمرد و یادآور شد: این طرح امسال با مشارکت موسسه مردم نهاد با نظارت بهزیستی اجرا خواهد شد.
به گفته وی، آموزش های این طرح تا پایان سال جاری بصورت چهره به چهره در مدارس تمامی مقاطع تحصیلی و مراکز پیش دبستانی، مساجد، خانه های بهداشت و مناطق عشایری بصورت خانه به خانه ارائه می شود.
اگر چه طرح آموزشی پیشگیری از معلولیت ناشی از انفجار مین از 10سال گذشته در دستور کار بهزیستی قرار داشته ولی ترس از برخورد با مین و مجروح شدن و قطع عضو شدن همچنان بر اندام ساکنان مناطق مرزی این استان لرزه می افکند.
یکی از دلخراشترین وقایع انفجار مین در مناطق مرزی این استان برخورد پنج دانش آموز ابتدایی عشایری منطقه کنجان چم مهران در 11 اسفند ماه سال 93 بود که در مسیر بازگشت از مدرسه با مواد منفجره عمل نکرده دوران جنگ برخورد کرده و پس از دستکاری، موجب انفجار مین و مجروحیت خود شدند.

سرزمين مين ها
در این حادثه متاسفانه یکی از دانش آموزان که پایش قطع شده بود بر اثر شدت جراحت جان باخت و چهار دانش آموز دیگر برای ادامه مراحل درمانی به استان های همچوار اعزام شدند.
اگر چه اداره کل بهزیستی ایلام با مشارکت آموزش و پرورش طرح پیشگیری از معلولیت های ناشی از انفجار مین را با ارایه آموزش های مختلف در مناطق مرزی استان ویژه دانش آموزان، کشاورزان و دامداران در طول سال اجرا می کند ولی هیچکس نمی داند که مین ها و مواد منفجره خفته در خاک کی بیدار شده و آیا باز هم قربانی می گیرند؟
یک میلیون و 700 هزار هکتار از اراضی استان ایلام در شهرستان های مهران و دهلران با توجه به اینکه بطور مستقیم درگیر جنگ بوده اند، در دوران دفاع مقدس آلوده به انواع مین ها ، ضایعات جنگی و گلوله های عمل نکرده شده است که 900 هزار هکتار از این مقدار در شهرستان مرزی دهلران و 800 هزار هکتار نیز در مهران قرار دارد.
عملیات پاکسازی سطحی پس از پایان جنگ تحمیلی در این استان آغاز شده و تاکنون تمامی این مناطق از وجود مواد منفجره پاک شده اند ولی بر اساس ارزیابی های صورت گرفته در محدوده حدود پنج هزار هکتاری برای اطمینان یافتن از فعالیت های صورت گرفته باید بازنگری صورت پذیرد.
ایلام با 430 کیلومتر مرز مشترک با عراق در دوران دفاع مقدس جبهه میانی مقاومت و نبرد با دشمن بعثی محسوب می شد، این استان در دوران هشت سال دفاع مقدس بیش از 2 هزار و 800 شهید، 11 هزار جانباز و 332 آزاده تقدیم اسلام کرده است

ايرنا

مجله اینترنتی هلو سه شنبه 18 آبان 1395 زمان : 9:09 نظرات (0)
مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب
کد امنیتی رفرش

درباره ما
ما در مجله اينترنتي هلو با جديدترين مطالب درباره پزشکي،زناشويي،آشپزي،بارداري،کودک،تعبير خواب،مدل لباس،بيوگرافي افراد مشهور و .... در خدمت شما عزيزان هستيم
اطلاعات کاربری
داستان واقعي رابطه نامشروع با پسر شهرستاني

داستان واقعي رابطه نامشروع با پسر شهرستاني

کامران سرانجام توانست من را فریب دهد، زیرا او با اصرارتمام توانست یک روز به دور از چشم مادرم به خانه ما آمده و با من ارتباط برقرار کرده و  . .

ادامه مطلب اينجا را کليک کنيد

لذت جنسي در دوران بيماري هاي مزمن

لذت جنسي در دوران بيماري هاي مزمن

افرادي که دچار بيماري هاي مزمن هستند چگونه از رابطه جنسي خود لذت ببرند؟

ادامه مطلب اينجا را کليک کنيد

تجاوز به دختر دانش آموز توسط يک فوتباليست

تجاوز به دختر دانش آموز توسط يک فوتباليست

آقاي فوتباليست که دختر دانش آموز تجاوز کرده بود و باعث باردار شدن اين دختر شده بود

ادامه مطلب اينجا را کليک کنيد

آمار سایت
  • کل مطالب : 12266
  • کل نظرات : 148
  • افراد آنلاین : 222
  • تعداد اعضا : 97
  • آی پی امروز : 399
  • آی پی دیروز : 124
  • بازدید امروز : 1,639
  • باردید دیروز : 348
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 1,639
  • بازدید ماه : 1,639
  • بازدید سال : 60,899
  • بازدید کلی : 3,922,280
  • کدهای اختصاصی