loading...

مجله اينترنتي هلو

بازدید : 105

خونريزي شديد بعد از زايمان . آيا خونريزي بعد از زايمان طبيعي است؟ چه مقدار خونريزي بعد از زايمان طبيعي و چه مقدار غير عادي است؟

آيا راه درماني براي خونريزي بعد از زايمان وجود دارد؟

با ما همراه باشيد . به ادامه مطلب برويد

خونريزي بعد از زايمان

+ تعریف خونریزی پس از زایمان

- طی زایمان طبیعی معمولاً ۰/۵ لیتر خون از دست می رود و در زایمان سزارین، این مقدار به ۱ لیتر می رسد.

اگر میزان خونریزی از این حد فراتر رود، غیر طبیعی است.خونریزی اولیه پس از زایمان شایع‌ترین فرم خونریزی‌های ماژور مامایی است. تعریف آن شامل از دست دادن ml500 یا بیشتر خون از دستگاه ژنیتال در عرض 24 ساعت اول پس از زایمان می‌باشد. که به دو دسته تقسیم می‌شود:

خونريزي بعدز زايمان
1- خونریزی خفیف (مینور) بین ml1000-500. 2- خونریزی ماژور بیشتر از ml1000 می‌باشد.

خونریزی ماژور خود به دو گروه تقسیم می‌شود:  خونریزی متوسط (ml2000-1000).  خونریزی شدید (بیشتر از ml2000).
توصیه‌های این دستورالعمل در مورد زنانی کاربرد دارد که دچار خونریزی اولیه پس از زایمان در حد بیشتر از ml500 می‌شوند.

خونریزی ثانویه پس از زایمان به خونریزی شدید و غیرطبیعی از کانال زایمانی بین 24 ساعت پس از زایمان تا 12 هفته پس از آن اطلاق می‌شود.

این دستورالعمل همچنین شامل توصیه‌هایی جهت کنترل خونریزی‌های شدید ثانویه پس از زایمان می‌باشد.

زنان مبتلا به اختلالات خونریزی دهنده مانند هموفیلی یا زنان تحت درمان آنتی‌کواگولان میزان خطر بالاتری جهت بروز خونریزی پس از زایمان دارند. این راهنما شامل این شرایط خاص یا بیمارانی که رضایت به دریافت خون نمی‌دهند نمی‌شود. راهنما جهت این بیماران از سایر منابع قابل دسترسی است.

+ اصول راهنما جهت ارزیابی خونریزی پس از زایمان


- این اصول راهنما بر پایه گایدلاینی که در سال 1998 جهت کنترل خونریزی پس از زایمان طراحی شده پایه‌ریزی شده است.

- تعریف مرسوم who از خونریزی اولیه پس از زایمان تمامی موارد خونریزی بیش از ml500 را در بر می‌گیرد.

- بیشتر مادران انگلیسی می‌توانند با این میزان خونریزی دست و پنجه نرم کنند. و حجم تخمینی بیش از ml1000 خونریزی به عنوان نقطه حد مرزی - خونریزی ماژور پس از زایمان که بایستی با شروع مراقبت‌های اورژانس همراه باشد در نظر گرفته می‌شود.

- حجم خون بر اساس لیتر است. جهت تخمین خون از دست رفته به وزن بیمار و هموگلوبین اولیه باید دقت شود. هموگلوبین کمتر از  قبل از زایمان - هموگلوبین پایین در نظر گرفته می‌شود و باید به طور مناسبی قبل از زایمان درمان شود همچنین شواهدی وجود دارد که آنمی فقر آهن فرد را مستعد آتونی می‌نماید چرا که کاهش میوگلوبین رحمی مسبب کاهش فعالیت عضلانی رحم و انقباض آن می‌شود.

- خونریزی به میزان ml1000-500 در غیاب علایم بالینی شوک زنگ هشداری برای ارزیابی اولیه و آمادگی برای احیاء می‌باشد در حالی که خونریزی بیشتر از ml1000 (یا با مقادیر کمتر ولی با علایم شوک، تاکیکاردی، افت فشارخون، تاکی‌پنه، الیگوری، یا تأخیر در پرشدگی مویرگ‌های محیطی) ما را به سمت یک پروتکل کامل ارزیابی احیاء و کنترل و بند آوردن خونریزی هدایت می‌کند. به دلیل افزایش فیزیولوژیک حجم خون در بارداری، حجم کلی خون در زمان ترم ml/kgr100 می‌باشد مثلا خانمی با وزن 70 کیلوگرم به طور متوسط حجم کلی خون وی ml7000 است. از دست دادن بالغ بر 40% حجم خون یعنی حدود ml2800 تهدید کننده حیات در نظر گرفته می شود.
خونريزي ،زايمان،سزارين
به نظر می‌رسد که پروتکل‌های خونریزی پست‌پارتوم بایستی در مقادیر تخمینی به مراتب پایین تر از این عدد اجرا شود.چرا که هدف اداره وضعیت برای جلوگیری از خونریزی با مقادیر تهدید کننده حیات می‌باشد. از آنجا که تخمین چشمی خون از دست رفته اغلب کمتر از میزان واقعی خونریزی می‌باشد، روش‌های دقیق‌تری بایستی مورد استفاده قرار گیرد، از جمله جمع‌آوری پارچه‌ها و گازهای خونی شده در زایمان واژینال و وزن کردن آن‌ها.دستورالعمل‌های نوشته شده و تصویری می‌تواند به کارکنان بخش زایمان برای تخمین مقادیر خون از دست رفته کمک کند.

خونريزي ،زايمان،سزارين
علل (درمان) خون ریزی غیرطبیعی در سپری شدن ۲ روز پس از زایمان:

۱) عدم جمع نشدن کافی رحم:

این اولین حدسی است که پزشک می زند. برعکس سایر نقاط بدن که خونریزی در آن ها از طریق انعقاد بند می آید، رحم به شکل جالبی خونریزی خود را کنترل می کند. رحم برای جلوگیری از خونریزی، حالت انقباض به خود می گیرد. با فشرده شدن رحم، رگ های خونی موجود در آن نیز تحت فشار قرار می گیرند و مقطع آن ها که در اثر جدا شدن جفت ( و یا کنده شدن بافت های رحمی در هنگام پریود ) بریده شده، بسته می شوند و بدین ترتیب خونریزی مهار می شود.--

به همین علت است که خونریزی پس از زایمان و یا عادت ماهانه زنان مبتلا به مشکلات انعقادی نیز، بدون هیچ مشکلی بند می آید. اگر به هر دلیلی مثلاً پر بودن و اتساع بیش از حد مثانه و ... رحم نتواند به خوبی سفت و منقبض شود، نمی تواند خونریزی خود را بند بیاورد.پزشک شما را معاینه کرده و پس از تشخیص علت جمع نشدن رحم ، به درمان آن می پردازد.--

۲) باقی ماندن بقایای جفت:

باقی ماندن تکه هایی از جفت در داخل رحم، حدسی است که پزشک در صورت طبیعی بودن معایناتی که در بالا ذکر شد، می زند. بنابراین رحم شما را تخلیه و پاک سازی می کند.

۳) صدمات مامایی:

صدمات و پارگی ها نیز می توانند علت خونریزی غیر طبیعی پس از زایمان باشند. پزشک پس از معاینه دهانه رحم، واژن و بخیه شما، در صورت وجود پارگی، آن را ترمیم می نماید.


علل و درمان خونریزی غیرطبیعی در دوران نفاس :

ممکن است در 1 تا 2 هفته اول پس از زایمان خونریزی غیرطبیعی رخ بدهد. در صورت بروز این مشکل به پزشک مراجعه کنید.

1- دیر جمع شدن رحم :

این مشکل، خود را با قطع نشدن ترشحات واژینال و یا خونریزی نامنظم و مکرر رحمی و یا حتی خونریزی شدید نشان می دهد. در صورتی که پزشک پس از معاینه تشخیص دهد که روند جمع شدن رحم به کندی صورت می گیرد، به صورت سرپایی یا بستری داروهای منقبض کننده رحم را برای شما تجویز خواهد کرد.--

2- باقی ماندن بقایای جفت :

ممکن است در زمان زایمان، جفت به طور کامل از رحم جدا نشده و تکه ای از آن به صورت چسبیده به دیواره داخلی رحم باقی مانده باشد. اگر ظرف یکی دو هفته اول بعد از زایمان، این توده از رحم کنده شود منجر به خونریزی تند و سریعی می گردد. پزشک داروهای جمع کننده رحم را تجویز خواهد کرد و اگر داروها موثر نبودند، انجام کورتاژ قدم بعدی درمان است.

3- عفونت رحم :

علاوه بر خونریزی غیر طبیعی، ترشحات واژینال نیز بد بو می شوند و یا ممکن است احساس کنید که خونریزی شما بوی بدی دارد. در این گونه موارد پزشک حتما آنتی بیوتیک تجویز خواهد کرد.

تب :

اگر در فاصله روز دوم تا دهم پس از زایمان، به مدت 2 روز پشت سر هم دچار تب شدید، احتمالا به "تب نفاسی" دچار گشته اید باید فورا به پزشک مراجعه نمایید. تب 24 ساعت اول مهم نیست و معمولا به دلیل عفونت اتفاق نمی افتد.پزشک شما را معاینه کرده، آزمایش هایی برایتان تجویز می کند و با توجه به نتیجه آزمایش ها مشکل را شناسایی کرده و اقدامات درمانی لازم را انجام می دهد.

علل و درمان تب نفاسی


1) عفونت رحمی :


شایع ترین عفونت دوران نفاس می باشد.

+ عوامل مستعد کننده :


*در صورتی که زایمان شما به طریق جراحی(سزارین) صورت گرفته باشد، احتمال ابتلا به عفونت رحمی پس از زایمان افزایش می یابد.
*اگر زایمان طبیعی شما بیشتر از 12 ساعت طول کشیده باشد و یا اگر سزارین شده اید، جراحی شما به طول بینجامد ممکن است به این عفونت مبتلا گردید.
*اگر از سوراخ یا پاره شدن کیسه آب تا زمان زایمان، بیشتر از 24 ساعت گذشته باشد، احتمال خطر بالا می رود.
*در صورتی که قبل از زایمان و در اتاق درد، مکررا تحت معاینه داخلی قرار گرفته باشید در معرض خطر ابتلا هستید.
*انجام مقاربت در زمانی نزدیک به تاریخ زایمان، احتمال خطر ابتلا را در شما بالا می برد.
*اگر در طی بارداری و به خصوص قبل از زایمان، عفونت زنانگی درمان نشده داشته اید، خطر ابتلا به عفونت رحمی پس از زایمان، شما را تهدید می کند.

+ نکاتی جهت تسریع در بهبودی

    هیچ چیزی را که از نوزاد سنگین تر است بلند نکنید.
    ممکن است محل زخم تا چندین هفته بی حس باشد، این موضوع کاملا طبیعی است. باید نوزاد را از ناحیه بخیه خورده و اطراف آن دور نگه دارید.
    تا شش الی هشت هفته بعد از زایمان رابطه جنسی نداشته باشید.
    درد ممکن است در هفته اول تشدید شود، به همین دلیل داروهایی که پزشک برای تان تجویز کرده را مصرف نمایید.
    در صورتی که خسته هستید استراحت کنید. تحرک نیز برای شما لازم است. پیاده روی به اندازه متعادل می تواند باعث گردش خون در بدن تان شود.

+ نکاتی که باید بدانید

    در هفته اول به دلیل جدا شدن جفت از دیواره رحم ممکن است به اندازه عادت ماهیانه و یا بیشتر دچار خونریزی شوید. خونریزی بعد از زایمان ممکن است دو هفته تا بیش از یک ماه طول بکشد. اما با گذشت زمان از شدت خونریزی و سرخی آن کاسته می شود و در نهایت از قرمز به صورتی و سپس به ترشحات زرد رنگ تبدیل شود.-
    - تا شش هفته بعد از زایمان نباید از تامپون استفاده کنید، زیرا باعث عفونت رحمی می گردد. بهتر است به اندازه کافی نوار بهداشتی در منزل داشته باشید.-
   -  بعد از زایمان سزارین مقداری گاز در روده ها جمع می شود که می تواند باعث ایجاد درد در روز دوم یا سوم بعد از زایمان گردد و هنگامی که گاز را دفع می کنید بهبود می یابد.-
   - ممکن است دچار انقباضات رحمی شوید. این درد در روز دوم کاهش می یابد. البته ممکن است هنگام شیردهی عود کند زیرا شیردهی می تواند موجب بروز انقباضات بیشتری گردد.-
    - زخم ناشی از سزارین ابتدا به نظر قرمز یا صورتی می آید و پس از گذشت یک سال جای زخم محو خواهد شد و مانند یک خط نازک مداد یا حتی نازک تر تبدیل شود. اگر پوست تیره ای دارید ممکن است قهوه ای شود.
   - وسط یا کنار برش سزارین ممکن است دچار ترشح مایعی آمیخته به خون گردد. در صورتی که فقط مقدار کمی خارج و سپس متوقف شد مشکلی وجود ندارد.

+ فوریت های پزشکی

در صورت بروز علایم زیر باید فوراً با پزشک خود تماس بگیرید:

    اگر خونریزی بعد از هفته اول زیاد باشد و رنگش قرمز روشن بود.
    اگر خونریزی به حدی باشد که در عرض یک ساعت نوار بهداشتی تان کاملا خیس شود.
    اگر خونریزی یا غلظت رنگ آن کم شده و سپس دوباره شدت بگیرد.
    اگر لخته های بزرگ تر از یک بند انگشت مشاهده کردید.
    مشاهده علایم عفونت از قبیل بوی ناخوشایند، تشدید درد و برافروختگی محل زخم و تب
    ترشح مداوم خون آلود یا زرد رنگ از محل برش سزارین.

مطلبی که مطالعه نمودید، پیرامون موضوع «زایمان» واقع در بخش «بارداری» می‌باشد. در ادامه مطالعه تعدادی از مطالب مشابه از لحاظ محتوا و موضوع را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

در بعضي موارد نادر بعضي زنان دچار خونريزي تأخيري پس از زايمان مي شوند. در صورت وجود خونريزي شديد (در حدي كه پد بهداشتي ظرف يك ساعت كاملاً از ترشحات اشباع شود) بايد بلافاصله به پزشك مراجعه كرد زيرا ممكن است علائمي از باقي ماندن تكه اي از جفت در درون رحم و يا انقباض ناكافي رحم باشد. در صورتيكه خونريزي خيلي شديد باشد و احساس ضعف بوجود آيد بلافاصله بايد به اورژانس مراجعه كرد.

 بازنشر : مجله اينترنتي هلو

منبع : دلگرم

مجله اینترنتی هلو دوشنبه 04 اردیبهشت 1396 زمان : 10:52 نظرات (0)
مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب
کد امنیتی رفرش

درباره ما
ما در مجله اينترنتي هلو با جديدترين مطالب درباره پزشکي،زناشويي،آشپزي،بارداري،کودک،تعبير خواب،مدل لباس،بيوگرافي افراد مشهور و .... در خدمت شما عزيزان هستيم
اطلاعات کاربری
داستان واقعي رابطه نامشروع با پسر شهرستاني

داستان واقعي رابطه نامشروع با پسر شهرستاني

کامران سرانجام توانست من را فریب دهد، زیرا او با اصرارتمام توانست یک روز به دور از چشم مادرم به خانه ما آمده و با من ارتباط برقرار کرده و  . .

ادامه مطلب اينجا را کليک کنيد

لذت جنسي در دوران بيماري هاي مزمن

لذت جنسي در دوران بيماري هاي مزمن

افرادي که دچار بيماري هاي مزمن هستند چگونه از رابطه جنسي خود لذت ببرند؟

ادامه مطلب اينجا را کليک کنيد

تجاوز به دختر دانش آموز توسط يک فوتباليست

تجاوز به دختر دانش آموز توسط يک فوتباليست

آقاي فوتباليست که دختر دانش آموز تجاوز کرده بود و باعث باردار شدن اين دختر شده بود

ادامه مطلب اينجا را کليک کنيد

آمار سایت
  • کل مطالب : 12266
  • کل نظرات : 148
  • افراد آنلاین : 280
  • تعداد اعضا : 97
  • آی پی امروز : 427
  • آی پی دیروز : 105
  • بازدید امروز : 4,224
  • باردید دیروز : 343
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 8,088
  • بازدید ماه : 8,088
  • بازدید سال : 67,348
  • بازدید کلی : 3,928,729
  • کدهای اختصاصی