loading...

مجله اينترنتي هلو

بازدید : 225

تحقق اقتصاد مقاومتی منوط به تقویت دانش و فناوری بومی و سرمایه های علمی هدفمند است که طرح تجمیع دانشگاه ها به عنوان یک راهبرد کلیدی در آن نقش بسزایی دارد

به ادامه مطلب برويد

گرداوري : مجله خبري هلو  www.holoo1.ir

تحقق اقتصاد مقاومتی منوط به تقویت دانش و فناوری بومی و سرمایه های علمی هدفمند است که طرح تجمیع دانشگاه ها به عنوان یک راهبرد کلیدی در آن نقش بسزایی دارد.
[روند طرح تجمیع دانشگاهها در استان مرکزی]

در دولت تدبیر و امید عزم جدی برای تجمیع ظرفیت های دانشگاهی براساس بند 2 ماده 1 مصوبه 721 مورخ دوم آبان 91 شورای عالی انقلاب فرهنگی و ساختار و شرح وظایف دبیرخانه و کمیسیون های هیأت امناء و شوراهای تخصصی استانی کلید خورده است و مفهوم این مهم اراده دولت برای تقویت زیرساخت های علمی و راهبری صحیح امکانات و منابع در استحکام بخشی به نقشه علمی و توانمندی های پایه کشور است.
اجرای این طرح یکی از برنامه های ماندگار دانشگاه نظیر طرح ادغام علوم و تحقیقات با واحدها است که موجب تسهیلگری امور شد و تصمیم گیری ها نیز پخته تر و منسجم تر شد.
براساس توافق وزارت علوم، تحقیقات و فنآوری مقرر شد تا از مهرماه 1393، تمام پردیس های فاقد مجوز ضمن ادغام با واحدهای مادر و مراکز استان ها تعطیل شوند و دانشگاهها بر آن شدند تا با ایجاد هم افزایی و رقابتی کردن فضای مدیریتی و خدمات برای رسیدن به اهداف کلان اقدام کنند.
دبیر شورای هماهنگی دانشگاه های استان مرکزی گفت: در کشور آلمان 600 مرکز آموزش عالی با 100 واحد مادر وجود دارد و این در حالی است که در ایران دو هزارو 500 مرکز آموزش عالی وجود دارد که از نظر تعداد با توجه به تغییرات جمعیتی با چالش بزرگی مواجه می شوند.
غلامرضا فتح آبادی افزود: تمامی موسسه های آموزش عالی در شهرستان های استان مرکزی از نظر جذب دانشجو با مشکل مواجه شده اند و در برخی شهرستان ها موسسه های غیرانتفاعی از جمله زرندیه و محلات به علت تامین هزینه استادان و امور جاری به مرز بحران رسیده اند.
وی گفت: در آینده موسسه های آموزشی عالی غیرانتفاعی به علت کاهش جمعیت با مشکل جدی مواجه خواهند شد که مراکز آموزش عالی پیام نور و علمی کاربردی نیز از این مشکل مستثنی نیستند.
مدیر کل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی گفت: مراکز آموزشی عالی دولتی به علت تامین هزینه از بودجه دولتی، هنوز وارد بحران نشده اند اما با توجه به تغییرات جمعیتی، مبتلا شدن به مشکلات دور از انتظار نیست.
فتح آبادی، راهکار مشکل این مراکز را حرکت در مسیر تجاری سازی و جنبش های دانش بنیان عنوان کرد و افزود: مرکز آموزش عالی شهرستانی باید از رویکرد آموزشی خارج شوند.
وی با یادآوری اینکه تجمیع مراکز آموزش عالی کوچک با واحدهای بزرگ در دستورکار شوای عالی استان قرار گرفته افزود: در استان مرکزی 81 موسسه آموزش عالی شکل گرفته و از هفت دانشگاه اصلی استان خواسته شده نظرات تخصصی خود را در ارتباط با تجمیع دانشگاه های استان اعلام کنند.
دبیر شورای هماهنگی دانشگاه های استان مرکزی گفت: در دو سال اخیر مدیریت این استان از توسعه و ایجاد مراکز آموزش عالی جلوگیری کرده و برای کیفی سازی و اثرگذاری اهتمام داشته است.
فتح آبادی افزود: در پیش نویس برنامه ششم توسعه نیز پیش بینی شده تا دانشگاه های پیام نور و علمی کاربردی به دلایل کاهش جمعیت دانشجویی منحل شوند.
وی، در خصوص اولویت های اصلی در راستای توسعه کیفی و کمی دانشگاه ها گفت: در این طرح امکانپذیر بودن تجمیع برخی از دانشگاه ها در سطح شهرستان ها بررسی می شود و این رویکرد یک راهکار برای برون رفت از معضلات اجتماعی و اقتصادی در این حوزه است.
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی افزود: در حال حاضر این استان در حوزه توسعه کمی دانشگاه ها اشباع شده و برنامه ای برای توسعه تعداد مراکز دانشگاهی نیست، اما سیاست کلی این است که تا حد ممکن دانشگاه هایی که با چالش مواجه اند با راهبری هدفمند تجمیع شوند.
استاندار مرکزی نیز گفت: با تجمیع و ساماندهی دانشگاه های استان مرکزی به طور قطع کیفیت افزایش ‏یافته و کاهش هزینه ها محقق می شود.‏
محمود زمانی قمی، در شورای هماهنگی ‏دانشگاه های استان مرکزی اظهار کرد: کیفیت دانشگاه ‏های استان مرکزی دغدغه نخست مدیریت ارشد استان است و با برنامه تجمیع می توان در مسیر ‏افزایش کارایی حرکت کرد.‏
وی با یادآوری کاهش جمعیت دانشجویان گفت: مساله کاهش جمعیت دانشجویان موضوعی ‏است که شواهد وقوع آن هویداست و این موضوعی است که تاثیر بسیاری در میزان فرهنگ و بار علمی ‏جامعه دارد.‏
وی ادامه داد: مساله کاهش جمعیت می تواند خطر تعطیلی دانشگاه ها را به دنبال ‏داشته باشد که باید با ارائه راهکارهای مناسب از بروز این موضوع جلوگیری کرد.‏
زمانی قمی گفت: موضوعات مربوط به تشکیل هیات امنای دانشگاه فرهنگی، معرفی نخبگان به بنیاد ‏نخبگان استان و توسعه وارتقاء دانش بنیان از جمله مواردی هستند که باید در مسیر پیگیری قرار گیرند.‏
استاندار مرکزی، پرهیز از موازی کاری را یکی دیگر از فواید تجمیع خواند و تأکید کرد: با تجمیع پردیس های علوم و تحقیقات با توجه به وجود رشته های مشابه در آنها، از موازی کاری اداری به صورت همزمان پرهیز شده و از وارد آمدن آسیب جدی به دیگر واحدها، جلوگیری می شود.
زمانی قمی، بهره وری بهینه از سرمایه ها و چابک تر شدن سازمان مرکزی دانشگاه ها را از دیگر فواید تجمیع مراکز آموزش عالی عنوان کرد.
وی گفت: توسعه کیفی دانشگاه و کیفی سازی یکی از اهداف سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی است که با اجرای تجمیع پردیس علوم و تحقیقات محقق خواهد شد.
زمانی قمی افزود: ایجاد همگرایی بین دانشگاه آزاد اسلامی و وزارت علوم، تحقیقات و فنآوری یکی دیگر از فواید اجرای طرح تجمیع پردیس های علوم و تحقیقات با واحدهای مراکز استانها است که در عین حال این امر با حفظ حقوق دانشگاه آزاد اسلامی همراه خواهد بود.
رئیس دانشگاه آزاداسلامی استان مرکزی نیز، طرح تجمیع را ازبرنامه های ماندگار این دانشگاه دانست و گفت: این واحد با دریافت بخشنامه برای تجمیع اقدام کرده و در حال حاضر چارچوب این طرح در این مرکز دانشگاهی به اجرا گذاشته شده است.
دکتر علیرضا نظام آبادی افزود: اجرایی شدن طرح تجمیعی کمکی با ارزش به دانشگاه آزاد اسلامی است و در این خصوص روند کار برای هم راستایی ستاد هماهنگی سابق با دبیرخانه هیات امنای استان فراهم و اعضای شورا و دبیرخانه نیز مشخص شده اند.
وی در مورد دلایل تجمیع اظهارکرد: این طرح باعث ارتباطات بیشتر مراکز دانشگاهی با یکدیگر، صرفه جویی در هزینه و تحقق بهتر اهداف است و به گسترش فعالیت های آموزشی و پژوهشی و بالندگی دانشجویان هر دو قطب هدف می انجامد.
رئیس دانشگاه آزاداسلامی استان مرکزی، با بیان اینکه، ایجاد همگرایی میان دانشگاه آزاد و وزارت علوم با طرح تجمیع محقق می شود، گفت: ایجاد همگرایی بین دانشگاه آزاد اسلامی و وزارت علوم، تحقیقات و فن آوری یکی از فواید اجرای طرح تجمیع پردیس های علوم و تحقیقات با واحدهای مراکز استان ها است.
دکتر نظام آبادی افزود: در چند سال گذشته دانشگاه آزاد اسلامی با مخاطراتی مواجه شد که این موانع موجب تأثیرگذاری بر روند کیفیت تحصیلات تکمیلی شد و متعاقب آن شرایطی برای دانشگاه به وجود آمد که ادامه آن باعث موازی کاری و رقابت ناسالم در دانشگاه شد.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی اراک، ارزیابی خود از طرح تجمیع را مثبت دانست و ادامه داد: معتقدم این طرح یکی دیگر از برنامه های قانونی، ماندگار و توام با خرد و عقلانیت دانشگاه آزاداسلامی است.
دکتر نظام آبادی با بیان اینکه سال جاری مزین شعار به همدلی و هم زبانی است گفت: دانشگاه آزاد اسلامی در راستای اجرایی کردن مصوبه 721 شورای عالی انقلاب فرهنگی، این برنامه را با قاطعیت انجام خواهد داد.
وی اظهار کرد: اهداف کلان دانشگاه که تسهیل در حرکت حوزه ها و کم کردن وابستگی به شهریه است، در این طرح به خوبی دیده شده است و این اقدام هم در مساله صرفه جویی و هم در بحث درآمدزایی نقش قابل توجهی دارد.
دبیر هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی استان مرکزی افزود: این طرح می کوشد وابستگی برنامه های مدیریتی دانشگاه آزاد را به شهریه کم کند و مانعی برای موازی کاری در راستای تحولات ساختاری شود و در مسائل مالی و مدیریت زمان هم صرفه جویی کند.
وی اظهار کرد: طرح تجمیع در بحث تحولات محتوایی هم موثر است چرا که زمینه بهره وری بالاتر از رؤسای دانشگاه های استان را در شورای استانی فراهم می کند و در واقع از یک خرد جمعی برای اداره امور دانشگاه آزاد اسلامی استان بهره گرفته می شود و این هم تحول ساختاری و هم تحول محتوایی را به دنبال دارد.
116 هزار دانشجو در 80 موسسه آموزش عالی در استان مرکزی به تحصیل اشتغال دارند.
گزارش از معصومه ابراهیمی

گرداوري : مجله خبري هلو

منبع:ايرنا

مجله اینترنتی هلو شنبه 19 دی 1394 زمان : 9:15 نظرات (0)
ارسال نظر برای این مطلب
کد امنیتی رفرش

درباره ما
ما در مجله اينترنتي هلو با جديدترين مطالب درباره پزشکي،زناشويي،آشپزي،بارداري،کودک،تعبير خواب،مدل لباس،بيوگرافي افراد مشهور و .... در خدمت شما عزيزان هستيم
اطلاعات کاربری
داستان واقعي رابطه نامشروع با پسر شهرستاني

داستان واقعي رابطه نامشروع با پسر شهرستاني

کامران سرانجام توانست من را فریب دهد، زیرا او با اصرارتمام توانست یک روز به دور از چشم مادرم به خانه ما آمده و با من ارتباط برقرار کرده و  . .

ادامه مطلب اينجا را کليک کنيد

لذت جنسي در دوران بيماري هاي مزمن

لذت جنسي در دوران بيماري هاي مزمن

افرادي که دچار بيماري هاي مزمن هستند چگونه از رابطه جنسي خود لذت ببرند؟

ادامه مطلب اينجا را کليک کنيد

تجاوز به دختر دانش آموز توسط يک فوتباليست

تجاوز به دختر دانش آموز توسط يک فوتباليست

آقاي فوتباليست که دختر دانش آموز تجاوز کرده بود و باعث باردار شدن اين دختر شده بود

ادامه مطلب اينجا را کليک کنيد

آمار سایت
  • کل مطالب : 12266
  • کل نظرات : 148
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 97
  • آی پی امروز : 6
  • آی پی دیروز : 164
  • بازدید امروز : 40
  • باردید دیروز : 606
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 4
  • بازدید هفته : 2,127
  • بازدید ماه : 15,905
  • بازدید سال : 47,226
  • بازدید کلی : 3,908,607
  • کدهای اختصاصی