loading...

مجله اينترنتي هلو

بازدید : 113

عوارض مسکن ها در دوران بارداري

همه مي دانيم مسکن ها در کنار فوايدي که دارند مضراتي هم دارند . در اينجا مي خواهيم درباره استفاده از مسکن ها در دوران بارداري صحبت کنيم همراه ما باشيد

به ادامه مطلب برويد

داروهای مسکن، متداول­ترین داروهای دنیا هستن. این داروها به کاهش درد و درمان بسیاری از شرایط ناراحت کننده کمک میکنن. با این حال مصرف داروهای مسکن در دوران بارداری از نظر بسیاری از متخصصان خطرناکه. در دوران بارداری، اولویت شما در مورد خوراکی ها و نوشیدنی­ها اینه که بر کودک شما تاثیر بد نذاره. نگرانی شما فقط به غذا یا نوشیدنی­ ختم نمیشه بلکه برای استفاده از هر چیزی که شما نیاز دارین از جمله داروها، نگرانی دارین. اما اگر درد شما غیر قابل تحمل باشه چه راه حلی وجود داره؟ ادامه وضعیت دردناک یا استفاده از برخی مسکن ها؟

بهترین فردی که میتونه به شما کمک کنه قطعا دکتر شماست. بنابراین درمورد مصرف هر نوع دارویی ابتدا با پزشک­تون مشورت کنین.

آیا در دوران بارداری داروی مسکن مصرف کنیم؟
نحوه تاثیر دارو بر جنین

وقتی در دوران بارداری دارویی مصرف میکنین همیشه این خطر وجود داره که ذرات دارو با عبور از جفت شما به جریان خون نوزاد برسه. ذرات داروها بسیار ریز هستن و میتونن از هر مانعی رد بشن. این ذرات با سایر منابع تغذیه ای ترکیب میشن و از طریق جفت وارد جریان خون جنین شما میشن. دوز دارو، وضعیت کلی سلامتی شما، هر داروی دیگری که قبلا مصرف کردین و اینکه ماه چندم بارداری هستین ، فاکتورهایی هستن که میزان خطر دارو را برای جنین تعیین میکنه.

ذرات دارو از طریق جفت وارد خون جنین میشود
انواع داروهای مسکن و تاثیر آنها بر جنین

داروهای مسکن رو میشه به راحتی و در اکثر موارد بدون هیچ نسخه­ای خریداری کرد اما به این معنی نیست که مصرفشون در دوران بارداری بی خطره. بعضی از این داروها میتونه آسیب­های اساسی به جنین شما وارد کنه. برخی از شایع ترین اثراتی که این داروها می تونن ایجاد کنن شامل نقایص تولد و عوارض زایمان می­باشد. ما اینجا نگاهی به انواع مسکن ها میندازیم و خطرناک بودن یا بی خطر بودنشون رو در دوران بارداری بیان میکنیم. البته شما حتما باید قبل از مصرف هر نوع دارویی در دوران بارداری و شیردهی با پزشک­تون صحبت کنین.
مصرف استامینوفن در دوران بارداری

نوع خاصی از مسکن ها در دوران بارداری مجازه البته باید توجه داشت فارغ از باردار بودن یا نبودن هر دارویی عوارض جانبی داره. استامینوفن اغلب درمواردی مثل سردرد، درد مفاصل و بدن درد و گلودرد مصرف میشه که معمولا مصرفش در بارداری بی خطره. توجه کنین که مصرف همه قرص‌ها و کپسول‌هایی که در ترکیبات‌شون کدئین وجود داره، در دوران بارداری ممنوعه چرا که کدئین آسیب های جبران ناپذیری به جنین وارد میکنه. استامینوفن رو طبق دستور پزشک­تون مصرف کنین و توجه کنین بدون مشورت با پزشک هیچ قرص دیگه ای رو همزمان با استامینوفن مصرف نکنین.

سرماخوردگی و گلودرد در بارداری و مصرف استامینوفن بدون کدئین
مصرف داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAID)در دوران بارداری

داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی یکی از انواع مسکن­ها هستن. که چند نمونه رو اینجا عنوان کردیم:
مصرف آسپرین در دوران بارداری

آسپیرین یکی از داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی هست. یکی از مواد فعال در آسپیرین، اسید سالیسیلیکه که برای نوزاد شما بسیار خطرناکه. از این رو توصیه میشه که آسپیرین رو در حین بارداری مصرف نکنین، چون برای شما و نوزادتون اثرات مضری داره. یکی دیگه از دلایل اصلی جلوگیری از مصرف آسپرین اینه که اگه شما نزدیک به زمان زایمان­تون مصرفش کنین در زمان زایمان ممکنه خونریزی خیلی شدیدی داشته باشین. آسپرین همچنین می تونه باعث ایجاد اختلال در عملکرد پلاکت خون شما بشه و سبب خونریزی در شما و نوزادتون بشه. فقط در موارد نادر، پزشک ممکنه برای درمان شما آسپیرین تجویز کنه. یکی از شرایطی که ممکنه شما نیاز به مصرف آسپرین در حین بارداری داشته باشین اینه که از “پره اکلامپسی” رنج ببرین، که خطر لخته شدن خون رو به همراه داره.
مصرف آسپیرین در بارداری ممنوع است

مصرف آسپیرین در بارداری ممنوع است
مصرف ایبوپروفن و ناپروکسن در دوران بارداری

ایبوپروفن و ناپروکسن هرکدامشان داروی ضد التهابی غیر استروئیدی هستن. مصرف موترین(Motrin) یا ایبوپروفن و همچنین ناپروکسن(با نام تجاری Aleve)  فقط در سه ماه اول و دوم بارداری به نظر بی­خطر میاد. قبل از مصرف حتما با پزشک­تون مشورت کنین. همچنین مصرف این دو دارو در سه ماهه سوم بارداری ممنوعه زیرا که ممکنه باعث بشه در هنگام زایمان خونریزی شدید داشته باشین.

-کدام داروها در دوران بارداری ممنوع است؟

یک از سری از داروها وجود دارن که خرید و فروش اونها بدون نسخه پزشک غیر قانونیه که به عنوان داروهای مخدر شناخته شدن و مصرف شون فقط با دوز تجویز شده توسط پزشک امکان داره. پزشک درصورتی برای بیماری شما در دوره بارداری این داروها رو تجویز میکنه که خطر عدم درمان شما از خطر مصرف این داروها بیشتر باشه. خطراتی که با مصرف این داروها شما رو تهدید میکنه عبارتند از: سقط جنین، تولد زودرس یا حتی تولد نوزاد، کمبود وزن نوزاد هنگام تولد، خواب آلودگی بیش از حد نوزاد که مشکلات تنفسی و تغذیه ای برای نوزاد ایجاد میکنه. برخی از این داروها عبارتند از:

    کدئین
    اکسی کانتین/کونتین (oxycontin) یا اکسی کدون (oxycodone)
    Roxanol (که به عنوان مورفین شناخته شده)
    دمیرول (همچنین به عنوان مپریدین هم شناخته میشود)
    Duragesic (همچنین به عنوان فنتانیل هم شناخته میشود)
    Vicodin (همچنین به عنوان hydrocodone هم شناخته میشود)

مصرف داروهای مسکن قوی یا مخدر در بارداری ممنوع است
چگونه داروها نوزاد شما را تحت تاثیر قرار می دهند؟

یکی از مهمترین عواملی که چگونگی تاثیر مصرف دارو بر جنین شما رو تعیین میکنه اینه که شما دارو را در سه ماهه چندم بارداری مصرف کنین سه ماه اول، دوم یا سوم. بعضی از داروها رو در سه ماهه اول و دوم میتونین مصرف کنین درحالیکه در سه ماهه سوم ممنوعه و یا بالعکس. در اینجا یه نگاه سریع به نحوه رشد کودک در سه ماهه های متفاوت و نحوه مصرف و تاثیر دارو در اون مرحله داربم:
مصرف دارو در سه ماهه اول، دوم و سوم بارداری

مصرف دارو در سه ماهه اول، دوم و سوم بارداری
نحوه تاثیر مصرف دارو بر جنین در سه ماهه اول بارداری

در طول سه ماه اول بارداری تمام ارگان های مهم بدن جنین شروع به رشد میکنه بنابراین یکی از مهم­ترین مراحله که جنین نیاز به مراقبت خیلی زیادی داره. مصرف دارو در این مرحله میتونه به طور مستقیم روی رشد جنین تاثیر بذاره مثلا مسائل جدی مثل نقایص تولد و یا حتی ناهنجاریهایی در شکل نوزاد. درصورتی که اثر دارو خیلی شدید باشه میتونه منجر به سقط جنین بشه.
نحوه تاثیر مصرف دارو بر جنین در سه ماهه دوم بارداری

مصرف بعضی داروها در این مرحله میتونه باعث آسیب به سیستم عصبی نوزاد، دخالت در رشد کلیه های نوزاد و وزن بسیار پایین نوزاد هنگام تولد بشه.
نحوه تاثیر مصرف دارو بر جنین در سه ماهه سوم بارداری

داروهای بسیاری هستن که در این مرحله روی نوزاد شما تاثیر میذارن و مشکلاتی رو مثل مشکل تنفسی بعد از تولد به وجود میاره. هر دارویی در این دوره مصرف میکنین عوارض دارو تا حتی بعد از تولد در بدن نوزاد باقی میمونه.
نکات قابل توجه دیگر در خصوص مصرف دارو در دوران بارداری

    درحالیکه خیلی از مردم عادی اعتقاد دارن داروهای گیاهی بدون خطره اما مصرف اون ها در دوران بارداری ممکنه بسیار خطرآفرین باشه پس کاملا حواستون رو جمع کنین و هیچ دارویی رو سرخود مصرف نکنین.
    هنگام خرید دارویی که پزشک­تون تجویز کرده حتما پزشک داروساز داروخانه رو از بارداری­تون مطلع کنین.
    و در نهایت پس از ذکر همه موارد بالا تاکید داریم که هیچ گونه دارویی رو بدون مجوز پزشک­تون مصرف نکنین.

پايان مطلب

منبع : ميدونيم

مجله اینترنتی هلو پنجشنبه 27 اردیبهشت 1397 زمان : 8:32 نظرات (0)
مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب
کد امنیتی رفرش

درباره ما
ما در مجله اينترنتي هلو با جديدترين مطالب درباره پزشکي،زناشويي،آشپزي،بارداري،کودک،تعبير خواب،مدل لباس،بيوگرافي افراد مشهور و .... در خدمت شما عزيزان هستيم
اطلاعات کاربری
داستان واقعي رابطه نامشروع با پسر شهرستاني

داستان واقعي رابطه نامشروع با پسر شهرستاني

کامران سرانجام توانست من را فریب دهد، زیرا او با اصرارتمام توانست یک روز به دور از چشم مادرم به خانه ما آمده و با من ارتباط برقرار کرده و  . .

ادامه مطلب اينجا را کليک کنيد

لذت جنسي در دوران بيماري هاي مزمن

لذت جنسي در دوران بيماري هاي مزمن

افرادي که دچار بيماري هاي مزمن هستند چگونه از رابطه جنسي خود لذت ببرند؟

ادامه مطلب اينجا را کليک کنيد

تجاوز به دختر دانش آموز توسط يک فوتباليست

تجاوز به دختر دانش آموز توسط يک فوتباليست

آقاي فوتباليست که دختر دانش آموز تجاوز کرده بود و باعث باردار شدن اين دختر شده بود

ادامه مطلب اينجا را کليک کنيد

آمار سایت
  • کل مطالب : 12266
  • کل نظرات : 148
  • افراد آنلاین : 291
  • تعداد اعضا : 97
  • آی پی امروز : 423
  • آی پی دیروز : 105
  • بازدید امروز : 2,159
  • باردید دیروز : 343
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 6,023
  • بازدید ماه : 6,023
  • بازدید سال : 65,283
  • بازدید کلی : 3,926,664
  • کدهای اختصاصی