loading...

مجله اينترنتي هلو

بازدید : 30

قلعه بهستان در ماهنشان

اخبار گردشگري - شهرستان ماهنشان علاوه بر برخورداری از مکان‌های تاریخی، خاستگاه تولید انواع صنایع دستی محلی، محصولات باغی و گیاهان دارویی به شمار رفته و قطب پرورش ماهی قزل‌آلا است که مسافران نوروزی می‌توانند این شهرستان زيبا را به عنوان مقصد گردشگری خود انتخاب کنند

 

به ادامه برويد

مجله اينترنتي هلو - شهرستان ماهنشان در غرب زنجان میزبان مسافران و گردشگران نوروزی است ، که در فراروی خود آثار ارزشمند تاریخی و ناشناخته‌ای از جمله قلعه بهستان را می‌بینند که قدمت آن به دوره مادها برمی گردد ،قلعه هایی که حاکمان برای دفاع از خود و نگهداری آذوقه استفاده می‌کردند.

به گزارش ایرنا، شهرستان زیبای ماهنشان که با قدمتی 4 هزار ساله در 113 کیلومتری غرب زنجان قرار گرفته، یکی از مناطق بکر استان زنجان بوده و در چهار فصل سال همچون نگینی در غرب این استان می‌درخشد. این شهرستان از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی فراوانی مانند دریاچه طبیعی، رودخانه‌های متعدد دائمی و فصلی، کوه‌های سر‌به‌فلک‌کشیده، چشمه‌ها، باغ‌ها و کشتزارهای زیبا و دیدنی برخوردار بوده و هر سال در ایام نوروز، میزبان مسافران و گردشگرانی است که دل در گروی زیبایی‌های آن داشته و در انتظارند تا صبح خود را با بوی نان تازه و دم‌نوش‌های کوهی آغاز کرده و رویش دوباره زمین را در این دیار جشن بگیرند.


ماهنشان علاوه بر برخورداری از مکان‌های تاریخی، خاستگاه تولید انواع صنایع دستی محلی، محصولات باغی و گیاهان دارویی به شمار رفته و قطب پرورش ماهی قزل‌آلا است که مسافران نوروزی می‌توانند این شهرستان را به عنوان مقصد گردشگری خود انتخاب کرده و از طبیعتی ناب و بی‌بدیل لذت ببرند.

قلعه بهستان،شهرستان ماهنشان

مرتفع‌ترین بخش ماهنشان، کوه بلقیس با 3 هزار و 332 متر ارتفاع، رستنگاه کمیاب‌ترین گونه‌های گیاهان دارویی است.
این شهرستان، ظرفیت‌های زیادی برای جذب گردشگر دارد که قلعه بهستان یا کهن‌دژ از جمله این‌ها است که یکی از قدیمی‌ترین قلعه‌های تاریخی بوده و در فاصله 20 کیلومتری از ماهنشان و در کنار رودخانه قزل‌اوزن واقع شده است.

قدمت قلعه بهستان که در دل کوهی از جنس خاک سفت و سخت، بنا شده به دوره مادها برمی‌گردد و این دژ به شماره 1458 به نام قلعه بهستان در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.


به علت شرایط زمانی خاص آن دوره، حاکمان جهت دفاع از خود و مردم، اقدام به ساخت این قلعه کرده اند که طبقات بالای قلعه جهت دفاع و طبقات پایین‌تر به عنوان زاغه و محل نگهداری آذوقه مردم مورد استفاده قرار می‌گرفته است.

سازندگان قلعه با در نظر داشتن طرح اولیه، اقدام به کندن کوه و تخلیه خاک‌ها و سنگ‌ها کرده و اتاق‌ها را به وجود آورده و به ازای هر اتاق، راه‌های ارتباطی آن‌ها به مجموعه نیز به صورت دالان‌هایی افزوده شده است.


فضای کلی قلعه به 3 دسته شامل اتاق‌ها، دالان‌ها و راه‌پله‌ها تقسیم شده که گاه دارای سقفی تیزه‌دار و دارای محل‌هایی به شکل مثلث یا مدور روی دیوارها برای قرار گرفتن پیه‌سوز بوده است. قلعه بهستان، راه‌پله‌ای زیگزاگی در ضلع‌های غربی و شرقی دارد که روزگاری از پایین ‌ترین قسمت ضلع شمالی آن شروع می‌شده است.


راه‌پله‌های ضلع شمال غربی قلعه به عنوان یکی از مناطق دست نخورده و سالم است که بالای این پله‌ها، اتاقی به شکل طاق محراب‌های مسجد دوران اسلامی تزیین شده متعلق به دوره اسلامی وجود دارد و راه‌پله‌های زیاد با عرض یک متر نیز اقتباس از این سبک معماری است که هم‌اکنون به دلیل تخریب زیاد تنها با عملیات کوهنوردی می‌توان بر بالای قلعه با تخته‌سنگ‌های عظیم و مسطح آن رسید.

 

قسمت بالای قلعه نیز با گچ، اندوده شده و داخل آن حوضی با ابعاد 7 در 3 متر و ا ز جنس سنگ و ساروج قرار دارد که آب آن با استفاده از لوله‌های آب‌گِلی نیم‌متری به اسم گنگ، تأمین می‌شده است. . . . .

پايان

درباره اخبار روز ,
مجله اینترنتی هلو یکشنبه 11 فروردین 1398 زمان : 9:10 نظرات (0)
مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب
کد امنیتی رفرش

درباره ما
ما در مجله اينترنتي هلو با جديدترين مطالب درباره پزشکي،زناشويي،آشپزي،بارداري،کودک،تعبير خواب،مدل لباس،بيوگرافي افراد مشهور و .... در خدمت شما عزيزان هستيم
اطلاعات کاربری
داستان واقعي رابطه نامشروع با پسر شهرستاني

داستان واقعي رابطه نامشروع با پسر شهرستاني

کامران سرانجام توانست من را فریب دهد، زیرا او با اصرارتمام توانست یک روز به دور از چشم مادرم به خانه ما آمده و با من ارتباط برقرار کرده و  . .

ادامه مطلب اينجا را کليک کنيد

لذت جنسي در دوران بيماري هاي مزمن

لذت جنسي در دوران بيماري هاي مزمن

افرادي که دچار بيماري هاي مزمن هستند چگونه از رابطه جنسي خود لذت ببرند؟

ادامه مطلب اينجا را کليک کنيد

تجاوز به دختر دانش آموز توسط يک فوتباليست

تجاوز به دختر دانش آموز توسط يک فوتباليست

آقاي فوتباليست که دختر دانش آموز تجاوز کرده بود و باعث باردار شدن اين دختر شده بود

ادامه مطلب اينجا را کليک کنيد

آمار سایت
  • کل مطالب : 12266
  • کل نظرات : 148
  • افراد آنلاین : 294
  • تعداد اعضا : 97
  • آی پی امروز : 427
  • آی پی دیروز : 105
  • بازدید امروز : 3,860
  • باردید دیروز : 343
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 7,724
  • بازدید ماه : 7,724
  • بازدید سال : 66,984
  • بازدید کلی : 3,928,365
  • کدهای اختصاصی