loading...

مجله اينترنتي هلو

بازدید : 34

آيا توده هاي سفت زير پوست خطرناک هستند؟

پزشکي- یک کیست یک پاکت بسته از بافت است که حاوی مایع یا مواد باقی مانده است. کیست ها می توانند در هر کجای بدن تشکیل شوند. بافت آنها بسته به موادی است که درون پاکت گیر کرده است میباشد

به ادامه برويد

مجله اينترنتي هلو : کشف یک توده سفت زیر پوست می تواند هشدار دهنده باشد، اما به ندرت باعث نگرانی می شود. عوامل متعددی می توانند باعث ایجاد توده های زیر پوست شوند و معمولا قابل درمان می باشند. در این مقاله، انواع مختلفی از توده های سفت زیر پوست، علل و درمان آنها و زمان مراجعه به پزشک ذکر شده است.

+ علل توده سفت زیر پوست می تواند شامل موارد زیر باشد:


1- کیست ها

یک کیست یک پاکت بسته از بافت است که حاوی مایع یا مواد باقی مانده است. کیست ها می توانند در هر کجای بدن تشکیل شوند. بافت آنها بسته به موادی است که درون پاکت گیر کرده است میباشد. یک کیست ممکن است به علت یک غده روغنی مسدود شده یا فولیکول مو ایجاد شود. کیست ها وقتی که نزدیک به سطح پوست هستند، مثل تاول های نرم می باشند، اما وقتی که در قسمت عمیق زیر پوست هستند، شبیه به توده های سفت می باشند.

کیست سفت در نزدیکی سطح پوست معمولا شامل سلول های پوست مرده یا پروتئین ها می باشد. انواع کیست عبارتند از:

     کیست گانگلیون، که در مچ دست و دست ها شایع است
     کیست سینوویال، که بر روی ستون فقرات ایجاد می شود
     کیست های پیلور، که روی پوست سر ظاهر می شوند
     کیست های مخاطی، که می تواند بر روی پا، انگشتان پا، و یا داخل دهان تشکیل شود

+ درمان

کیست ها به ندرت به درمان نیاز دارند و اغلب رشد آن ها متوقف می شود و به صورت خود به خودی ناپدید می شوند. در بعضی موارد، سر سیاه می تواند در نزدیکی مرکز کیست ایجاد شود. وقتی این اتفاق می افتد، کیست ممکن است باز شود و ترشحات سفید یا زرد آزاد کند.

یک کیست آلوده که قرمز، متورم یا دردناک است ممکن است نیاز به درمان پزشکی داشته باشد، مانند:

    آنتی بیوتیک ها
     آسپیراسیون سوزن
     تزریق کورتون
      جراحی برای برداشتن کیست

2- درماتوفیبروما

درماتوفیبروما توده های قهوه ای یا قرمز زیر پوست هستند. آنها معمولا در مناطق رویشی پوست، مانند پاها، بازوها و پشت، گسترش می یابند. درماتوفیبروما به سرطان منجر نمی شود. به طور کلی افراد مبتلا به درماتوفیبروما علائم دیگری ندارند. با این حال، در برخی موارد، درماتوفیبروما ممکن است دچار سوزش، تحریک یا حساسیت به لمس شود. درماتوفیبروما هنگامی ایجاد می شود که سلول های اضافی در ضخیم ترین لایه پوست جمع می شوند که به نام درم نامیده می شود.

+ علت دقیق درماتوفیبروما هنوز مشخص نیست، اما علل بالقوه شامل:

     زخم یا آسیب به پوست
     نیش حشرات یا عنکبوت
     شکاف

+ درمان

درماتوفیبروما به طور کلی نیازی به درمان ندارند، اما معمولا برای بقیه زندگی فرد تمایل دارند روی پوست بمانند. در صورت درد یا ناراحتی می توانید از دکتر بخواهید درماتوفیبروما را در طی جراحی بردارد. گزینه های دیگر درمان تنها بخشی از پوست درماتوفیبروما را حذف می کند. آنها عبارتند از:

     انجماد با نیتروژن مایع
     تزریق کورتون
     اصلاح لایه های بالای رشد
     حذف مرکز آن

3- گره لنفاوی متورم

گره های لنفاوی غده های کوچکی هستند که مواد مضر را از مایع لنفاوی فیلتر می کنند. مایع روشن است و از طریق رگ های لنفاوی حرکت می کند. این غده های کوچک لوبیا شکل، جزء ضروری سیستم ایمنی بدن هستند. آنها گلبول های سفید خون را تولید و ذخیره می کنند که باعث تخریب پاتوژن های بیماری زا و مواد زائد می شوند.گاهی اوقات، گره های لنفاوی در پاسخ به عفونت های باکتری یا ویروسی متورم می شوند. آنها ممکن است سفت و دردناک بشوند.

غدد لنفاوی متورم معمولا در سر، گردن، زیر بغل و یا کشاله ران دیده می شود. عوامل متعددی می توانند باعث ایجاد تورم غدد لنفاوی شوند مانند:

     سرماخوردگی یا عفونت ویروسی دیگر
     عفونت های باکتریایی
     عفونت دندان
    عفونت گوش
     شرایط پزشکی که بر سیستم ایمنی تأثیر می گذارد، مانند آرتریت روماتوئید یا لوپوس

افراد مبتلا به گره های لنفی متورم شده به علت عفونت احتمالا علائم دیگری را تجربه می کنند، مانند:

    آبریزش بینی
    سرفه
    گلو درد
    تب
     سردرد
    خستگی

   در اغلب موارد، گره های لنفاوی متورم شده بدون درمان پزشکی خود را درمان می کنند. اگر این کار را نکنند، تمرکز درمان باید با توجه به علت اصلی که معمولا عفونت باشد، باشد. یک گره لنفاوی متورم که سفت، لاستیکی یا غیرقابل تحمل است، ممکن است باعث بیماری جدی شود.

   برخی از سرطانها، مانند لنفوم، لوسمی و سرطان سینه، می توانند بر گره های لنفاوی تاثیر بگذارند. هر کس که در مورد گره های لنفاوی متورم نگران است باید با دکتر صحبت کند.


4- لیپوم ها

  لیپوم یک تومور خوش خیم بافت چربی است. این توده های غیر سرطانی درست زیر پوست ایجاد می شود و به نظر می رسد کم رنگ یا بی رنگ است. لیپوم معمولا نرم هستند و به راحتی حرکت می کنند. به طور کلی، لیپوم باعث نشانه ها نمی شود. با این حال، یک لیپوم که شامل عروق خونی متعدد یا عصبی می شود ممکن است حساس یا دردناک باشد. علت دقیق لیپوم هنوز معلوم نیست. برخی از بیماری های ژنتیکی، مانند سندرم گاردنر، احتمال ایجاد لیپوم را افزایش می دهند.

+ درمان لیپوما

لیپوم ها نیازی به درمان پزشکی ندارند، مگر اینکه دردناک، ناراحت کننده باشند و یا در توانایی فرد در عملکرد طبیعی تداخل داشته باشند. گزینه های درمان برای لیپوم عبارتند از:

     لیپوساکشن
    زه کشی
     تزریق استروئید
     جراحی برداشت

5- فیبروآدنوما

فیبروآدنوما یک تومور خوش خیم سینه است که شامل بافت های فیبری و بافت های غده ای است. به گفته انجمن سرطان آمریکا، فیبروآدنوما ها اغلب در زنان در سنین 20 تا 30 سالگی رخ می دهند، هرچند که در هر سن ممکن است رخ دهد. فیبروآدنوما معمولا سفت است، اما حرکت می کند.

فیبروآدنوما می تواند به علت افزایش سطح استروژن ایجاد شود. آنها به علت افزایش سطح هورمون در دوران بارداری رشد می کنند. در مقابل، فیبروآدنوما در طول یائسگی می تواند کاهش یابد. فیبروآدنوما که دردناک نیستند و یا رشد نمی کنند، نیازی به درمان پزشکی ندارند. با این حال، فرد باید تغییر اندازه و یا ظاهر فیبروآدنوما را مورد نظارت قرار دهد.

+ درمان

در صورت وجود موارد زیر پزشک توصیه می کند فیبروآدنوما برداشته شود :

     احساس درد
     تغییر شکل یا ظاهر سینه
     سابقه خانوادگی سرطان سینه

+ چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

به طور کلی، یک توده غیر سرطانی نرم است و حرکت می کند. هرکسی که در مورد یک توده سفت زیر پوست خود نگران است، باید به پزشک برای تشخیص مراجعه کند. توده های سفت اغلب چیزی بیش از یک کیست یا گره لنفاوی متورم نیستند. اگر موارد زیر را مشاهده کردید باید به دنبال توده زیر پوست باشید:

     تغییرات در اندازه یا ظاهر توده
     احساس درد یا ناراحتی در ناحیه توده
     توده قرمز یا ملتهب
     از دست دادن وزن به مقدار غیرقابل تصور

+ تشخیص توده سفت زیر پوست چگونه است؟

یک پزشک می تواند به کمک بررسی توده زیر پوست و بررسی سابقه پزشکی به تشخیص توده زیر پوست کمک کند. در طول معاینه فیزیکی، پزشک به آرامی توده را فشار می دهد و یا به آن ضربه می زند. دکتر همچنین می پرسد چه مدت توده وجود داشته است و آیا اندازه آن تغییر کرده است یا خیر. یک توده تحریک شده یا با شکل غیر طبیعی نیاز به آزمایشات بیشتری دارد. تستها ممکن است شامل موارد زیر باشند:
 آزمایشات تصویربرداری

پزشکان ممکن است از MRI، CT اسکن، اشعه X و اولتراسوند استفاده کنند.

+  آزمایش خون

یک پزشک ممکن است از آزمایش خون برای ارزیابی تعداد گلبولهای سفید خون فرد یا بررسی عدم تعادل هورمونی استفاده کند.
 بیوپسی سوزنی

در طول بیوپسی یک متخصص بهداشت و درمان یک نمونه کوچک از بافت را از داخل توده برای ارزیابی بیشتر برمیدارد.

+ خلاصه

- توده سفت زیر پوست لزوما نشان دهنده سرطان نیست. عفونت ها، غده های مسدود شده و تغییرات هورمونی می تواند باعث ایجاد توده های غیر سرطانی در زیر پوست شود. فرد نباید سعی کند توده را بردارد یا خالی کند. انجام این کار ممکن است منجر به عفونت شود یا باعث بزرگتر شدن توده می شود.

- در صورت هر گونه نگرانی در مورد توده جدید و یا تغییر شکل توده زیر پوست، باید با یک پزشک صحبت کنید. اگر توده بزرگ نشود یا درد نداشته باشد نیاز به درمان ندارد. در صورتی که توده باعث ناراحتی شود فرد می تواند در مورد گزینه های درمان با پزشک صحبت کند

پايان مطلب

منبع : ooma.org

مجله اینترنتی هلو یکشنبه 09 تیر 1398 زمان : 19:14 نظرات (0)
مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب
کد امنیتی رفرش

درباره ما
ما در مجله اينترنتي هلو با جديدترين مطالب درباره پزشکي،زناشويي،آشپزي،بارداري،کودک،تعبير خواب،مدل لباس،بيوگرافي افراد مشهور و .... در خدمت شما عزيزان هستيم
اطلاعات کاربری
داستان واقعي رابطه نامشروع با پسر شهرستاني

داستان واقعي رابطه نامشروع با پسر شهرستاني

کامران سرانجام توانست من را فریب دهد، زیرا او با اصرارتمام توانست یک روز به دور از چشم مادرم به خانه ما آمده و با من ارتباط برقرار کرده و  . .

ادامه مطلب اينجا را کليک کنيد

لذت جنسي در دوران بيماري هاي مزمن

لذت جنسي در دوران بيماري هاي مزمن

افرادي که دچار بيماري هاي مزمن هستند چگونه از رابطه جنسي خود لذت ببرند؟

ادامه مطلب اينجا را کليک کنيد

تجاوز به دختر دانش آموز توسط يک فوتباليست

تجاوز به دختر دانش آموز توسط يک فوتباليست

آقاي فوتباليست که دختر دانش آموز تجاوز کرده بود و باعث باردار شدن اين دختر شده بود

ادامه مطلب اينجا را کليک کنيد

آمار سایت
  • کل مطالب : 12266
  • کل نظرات : 148
  • افراد آنلاین : 3
  • تعداد اعضا : 97
  • آی پی امروز : 54
  • آی پی دیروز : 90
  • بازدید امروز : 206
  • باردید دیروز : 427
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 3
  • بازدید هفته : 2,405
  • بازدید ماه : 7,234
  • بازدید سال : 38,555
  • بازدید کلی : 3,899,936
  • کدهای اختصاصی