loading...

مجله اينترنتي هلو

بازدید : 161

چرا پوست مرغي مي شويم؟

کراتوزیس پیلاریس (Keratosis Pilaris) یک مشکل پوستی بی‌ضرر است، که خود را با دانه‌های قرمز کوچک نشان داده و در چشم به‌هم‌زدنی پوستِ نرم شما را تبدیل به کاغذ سنباده می‌کند . .

به ادامه مطلب برويد

علت و درمان پوست مرغي شدن

* عارضه پوست مرغی یا کراتوزیس پیلاریس چیست؟

کراتوزیس پیلاریس (Keratosis Pilaris) یک مشکل پوستی بی‌ضرر است که خود را با دانه‌های قرمز کوچک نشان داده و در چشم به‌هم‌زدنی پوستِ نرم شما را تبدیل به کاغذ سنباده می‌کند. این عارضه معمولاً روی دست‌ها، ران‌ها، گونه‌ها و باسن ظاهر شده و تا برطرف‌شدنِ آن، شخص هیچ خارش و سوزشی حس نکرده و معمولاً بعد از چند ساعتی از بین می‌رود. خیلی از افراد مبتلا نیز بعد از سن ۳۰ سالگی دیگر هیچ‌گاه دچار این عارضه نخواهند شد.
علائم کراتوزیس پیلاریس

کراتوز پیلاریس می‌تواند در هر سنی اتفاق بیفتد، ولی بیشتر در نوجوانان و جوانان شایع است و خود را با علائم زیر نشان می‌دهد:

    خشک و سخت‌شدنِ پوستِ ناحیه پس از ظاهر شدنِ دانه‌ها؛
    در فصول خشکِ سال، این مشکل پوستی شدت خواهد گرفت؛
    دانه‌های کوچک بدون درد، روی دست‌ها، گونه‌ها، ران‌ها و باسن؛
    پوست، شبیه وقتی است که موهای بدن سیخ شده و دانه‌ها در سرتاسر بدن ظاهر می‌شوند؛ البته با این تفاوت که این‌بار دانه‌ها کمی قرمز رنگ هستند.

* چه زمانی به دکتر مراجعه کنیم؟

معمولاً هیچ‌کسی پس از اصلاحِ پوست و مشاهده عارضه پوست مرغی به پزشک مراجعه نمی‌کند، اما وجود همین دانه‌های قرمز بسیار کوچک، روی پوست کودک می‌تواند مادرانِ زیادی را نگران کند. اگر مطمئن نیستید که این دانه‌ها چیست، بهتر است که به پزشک مراجعه کنید.
علت بروز کراتوزیس پیلاریس

علت این عارضه، ترشح یک‌باره کراتین – پروتئین حفاظت‌کننده از پوست در برابر عفونت است که باعث مسدود کردنِ فولیکول مو می‌شود. حالا تصور کنید که میلیون‌ها مسیر مسدود شده فولیکول توسط کراتین باعث به‌وجود آمدنِ ‌دانه‌های روی پوست خواهد شد. هنوز هیچ پزشک یا متخصص پوستی نمی‌داند که چرا باید در آن لحظه کراتین در بدن ترشح شود، اما بسیاری از متخصصان این موضوع را به بیماری‌های ژنتیکی و مشکلات پوستی نسبت می‌دهند. البته بدون شک پوستِ خشک، باعث بدتر شدنِ اوضاع خواهد شد. (با ۸ درمان خانگی، پوست خود را از خشکی نجات دهید!)

+ بعد از بروز کراتوزیس پیلاریس چه کاری باید انجام دهیم؟

یادتان باشد که به هیچ‌وجه نمی‌توانید جلوی بروز کراتوزیز پیلاریس را بگیرید، اما می‌توانید با رطوبت‌رسانیِ بیشتر به پوست، اثرات آن را کاهش دهید (اصولی‌ترین برنامه مراقبت روزانه از پوست). به‌طور کلی بهتر است مراقبت‌های زیر را برای این مشکل پوستی انجام دهید:

    زمان دوش گرفتنتان را کمتر کنید؛
    از صابون‌ها و کرم‌های نرم‌کننده و رطوبت‌رسان استفاده کنید؛
    پوستتان را به هیچ‌وجه نخارانید یا جسمی را روی دانه‌ها نکشید؛
    استفاده از دستگاه‌های بخور سرد نیز به کاهش دانه‌های پوستی کمک می‌کند؛
    در حین حمام‌کردن و اصلاح پوستتان از آب گرم یا ولرم استفاده کنید. آب داغ باعث خشکیِ بیشتر پوست می‌شود.

+ درمان پوست مرغی

متأسفانه هیچ درمان کامل و یک شبه‌ای برای این مشکل پوستی وجود ندارد، اما می‌توانید این عارضه را کاهش دهید یا از بروز آن جلوگیری کنید. در ادامه چهار راه‌ِحل فوق‌العاده مؤثر را در اختیارتان قرار خواهیم داد تا از این عارضه پوست مرغی رها شوید.

راه‌ِحل اول،

استفاده از لوسیون‌ و مرطوب‌کننده‌ها هنگام حمام‌کردن است، اما اگر مشکلتان با نرم‌کننده‌های موجود در بازار حل نشد، بهتر است از نرم‌کننده‌های بسیار قوی استفاده کنید.

نکته درمانی:

یادتان باشد که با یک‌بار استفاده از کرم‌ها و لوسیون‌ها، شاهد معجزه نخواهید بود، بلکه باید به صورت منظم یعنی چند هفته از این مرطوب‌کننده‌ها برروی پوست خود استفاده کنید تا بعد از مدتی شاهد تغییرات باشید.

راه‌ِحل دوم،

استفاده از لایه‌بردارها یا اسکراب است؛ با این کار، لایه مرده روی پوست از بین رفته و احتمالِ گیر افتادنِ کراتین در زیر پوست، به حداقل خواهد رسید. البته استفاده از لایه‌بردار و اسکراب برای کودکان و نوجوانانی که پست حساسی دارند، توصیه نمی‌شود، زیرا با این کار احتمال قرمزی و آسیب‌دیدگیِ پوستتان افزایش می‌یابد.

راه‌ِحل سوم استفاده از رتینوئید موضعی (از خانواده ویتامین A بوده و می‌توانید آن را از داروخانه‌ها تهیه کنید) است که مانع از بسته‌شدنِ منافذ فولیکول مو می‌شود.

* نکته: اگر باردار هستید از مصرف این گزینه خودداری کنید.

راه‌ِحل چهارم استفاده از لیزر است. این کار تا به امروز، بهترین راهکار شناخته شده و با انجام آن، از قرمزی‌ها و التهاباتِ پوستی خلاص خواهید شد. البته بهتر است این گزینه گران‌قیمت را بعد از کرم و لوسیون امتحان کنید. . . .

پايان مطلب

منبع : فيتامين

برچسب ها پوست مرغي , درمان ,
مجله اینترنتی هلو جمعه 30 شهریور 1397 زمان : 21:39 نظرات (0)
مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب
کد امنیتی رفرش

درباره ما
ما در مجله اينترنتي هلو با جديدترين مطالب درباره پزشکي،زناشويي،آشپزي،بارداري،کودک،تعبير خواب،مدل لباس،بيوگرافي افراد مشهور و .... در خدمت شما عزيزان هستيم
اطلاعات کاربری
داستان واقعي رابطه نامشروع با پسر شهرستاني

داستان واقعي رابطه نامشروع با پسر شهرستاني

کامران سرانجام توانست من را فریب دهد، زیرا او با اصرارتمام توانست یک روز به دور از چشم مادرم به خانه ما آمده و با من ارتباط برقرار کرده و  . .

ادامه مطلب اينجا را کليک کنيد

لذت جنسي در دوران بيماري هاي مزمن

لذت جنسي در دوران بيماري هاي مزمن

افرادي که دچار بيماري هاي مزمن هستند چگونه از رابطه جنسي خود لذت ببرند؟

ادامه مطلب اينجا را کليک کنيد

تجاوز به دختر دانش آموز توسط يک فوتباليست

تجاوز به دختر دانش آموز توسط يک فوتباليست

آقاي فوتباليست که دختر دانش آموز تجاوز کرده بود و باعث باردار شدن اين دختر شده بود

ادامه مطلب اينجا را کليک کنيد

آمار سایت
  • کل مطالب : 12266
  • کل نظرات : 148
  • افراد آنلاین : 301
  • تعداد اعضا : 97
  • آی پی امروز : 427
  • آی پی دیروز : 105
  • بازدید امروز : 4,036
  • باردید دیروز : 343
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 7,900
  • بازدید ماه : 7,900
  • بازدید سال : 67,160
  • بازدید کلی : 3,928,541
  • کدهای اختصاصی