loading...

مجله اينترنتي هلو

بازدید : 41

علت و درمان بي اشهايي کودک

خيلي از کودکان دچار بي اشتهايي مي شوند و اين بي اشتهايي مي تواند علت هاي مختلفي داشته باشد . اما براي اينکه بي اشتهايي کودک را درمان کنيم راه ها و روش هاي مختلفي است که در ادامه به آن اشاره مي کنيم

به ادامه مطلب برويد

مجله اينترنتي هلو :  بی اشتهایی میتواند علل مختلفی داشته باشد از جمله بیماریهای عفونی، دندان درآوردن، تب یا انگل یا عفونت ادراری. والدین با خوراندن شربت اشتها (حتی گیاهی) به کودک در واقع علامت یک بیماری را پنهان میکنند.

ممکنست بی اشتهایی ناشی از بیماری هورمونی باشد و در این صورت رشد بچه دچار مشکل شود. حتی تیروئید، دیابت و کم خونی نیز همگی روی اشتها تاثیر میگذارند.

اگر والدین خودسرانه این داروها را به کودکشان بدهند بدون آنکه علت بی اشتهایی بررسی شده باشد، ممکنست روند درمان بیماری کودکشان را به تعویق بیندازد و زمانی متوجه شوند که خیلی دیر شده باشد.مهمترین معیار اشتها و تغذیه کودکان منحنی رشدست.


1- شریت سیپروهپتادین

امروزه استفاده از داروهای اشتهاآور بسیار زیاد شده است و مادران فقط دنبال فلان مکمل اشتهاآور هستند. این مکمل ها در صورت تجویز درست و در کنار سایر روش های افزایش اشتها می تواند برای کودک شما موثر باشد. از معروفترین داروهای اشتهاآور سیپروهپتادین است که به عنوان یک داروی آنتی هیستامین و ضدآلرژی امروزه در درمان برخی آلرژیهای غذایی و فصلی، خونی و پوستی تجویز میشود. از عوارض این دارو در برخی موارد افزایش اشتهاست.

+ عوارض ناشی از مصرف اشتهاآور:

مصرف زیاد این دارو در کودکان میتواند منجر به توهم، مشکلات قلبی، ریوی و حتی مرگ شود. سازمان غذا و داروی آمریکا مصرف این دارو را در کودکان زیر 2 سال مطلقا ممنوع اعلام کرده است.  سایپروپهپتادین (یا پریاکتین) یک آنتی هیستامین (شبیه به بنادریل) است که اغلب عوارض جانبی افزایش گرسنگی را دارد. به طور معمول این دارو برای کمک به افزایش اشتها در کودک استفاده می شود (عوارض داروهای اشتها آور برای کودکان)

بزرگترین عوارض جانبی که مشاهده می کنید، خواب آلودگی و تحریک پذیری است. برای کمک به مقابله با آن، معمولا یک بار در روز در هنگام خواب استفاده می شود. اگر کودک بعد از 3 تا 7 روز بهبود یابد، پس از آن دوز دارو به دو بار در روز افزایش می یابد. اگر کودک بیش از حد خواب آلوده یا تحریک پذیر است، دوز دارو به یک بار در روز کاهش می یابد. این دارو معمولا حدود 6-8 هفته خوب عمل می کند و پس از آن اثر آن از بین می رود. به همین دلیل اغلب دارو پس از 3-4 روز متوقف می شود و سپس دوباره استفاده می شود. گاهی اوقات برای حفظ اثربخشی، 5 روز دارو مصرف می شود و سپس 2 روز مصرف نمی شود.


2- شربت اشتهاآور انار

داروهای گیاهی اشتهاآور که عمدتا در کودکان مورد استفاده قرار میگیرند، معمولا عصاره میوه هاست؛ مانند عصاره انار که تاثیر سوئی روی کودک ندارد وعملکردش مثل اینست که شما یک ماده ترش به کودکتان بدهید که قطعا بعد از آن بچه احساس گرسنگی میکند.


3- شربت روی یا زینک

یکی از علت بی اشتهایی در کودکان کمبود روی یا زینک است که ماد رمیتوانید شربت روی را با برندهای مختلف مثل کیندر به مدت 8 هفته به کودک خود بدهد.

در اینجا 20 پیشنهاد برای تقویت اشتهای کودک ذکر شده است:

شربت اشتهاآور کودکان


1- صبحانه اجباری

خوردن یک صبحانه خوب و سالم ضروری است و اشتهای کودک را افزایش می دهد. یک صبحانه متعادل باعث افزایش سوخت و ساز بدن می شود.


2- 30 دقیقه قبل از غذا به کودک آب بدهید

کودک باید صبح آب بخورد؛ حتی قبل از شیر. همچنین، باید نیم ساعت قبل از غذا به کودک آب بدهید (مادران کودکان کم اشتها صبور باشند).


3- هر دو ساعت به کودک غذا بدهید

باید هر دو ساعت به کودک غذا بدهید. سه وعده غذای استاندارد سیستم گوارش کودک را به اندازه کافی تقویت نمی کند.


4- اسنک ها وعده های غذایی هستند

اگر بخواهید اشتها را بهتر کنید، اسنک ها باید به اندازه وعده های غذایی باشد. به جای کوکی و چیپس ساندویچ به کودک بدهید. از جایگزین های سالم برای میان وعده ها استفاده کنید.


5- بادام زمینی مانند سایر آجیل ها نیست

بادام زمینی پادشاه آجیل ها است و باعث تقویت اشتها می شود.


6- شیر را به عنوان غذا به کودک ندهید

هنگامی که کودکان از شیر به عنوان میان وعده، تنقلات و دسر استفاده می کنند، اشتهایشان برای وعده غذایی بعدی کاهش می یابد. لبنیات به صورتهای دیگر مانند پنیر، ماست یا خامه مناسب می باشد.


7- غذاهای مورد علاقه

سعی کنید غذاهای مورد علاقه فرزندتان را به او بدهید.


8- وعده های کوچک

وعده های کوچک باعث سوخت و ساز بدن می شود که به نوبه خود باعث افزایش اشتها می شود. اگر اشتهای کودک شما کاهش یافته است، وعده های کوچکتر به او پیشنهاد بدهید. به آرامی، اشتهای کودک افزایش می یابد. وعده های کوچک به کودک بدهید تا کم کم اشتهایش افزایش یابد و خودش وعده های بزرگتر بخورد.


9- ماست ضروری است

ماست یک محصول لبنی با پروبیوتیک سالم و کلسیم است که برای اشتها و ایمنی کودک شگفت انگیز است. ماست همچنین به عنوان یک دسر استفاده می شود.


10- اجتناب از غذای تند

اکثر کودکان از غذاهای تند و با بوی قوی لذت نمی برند. اگر اشتهای فرزندتان کم است، بو و طعم غذاها را بررسی کنید. در صورتی که طعم خاصی او را آزار می دهد آن طعم را حذف کنید.


11- از ادویه های اشتها آور استفاده کنید

پونه کوهی، دارچین، گشنیز، و رازیانه (برگ و دانه) ادویه ها و گیاهانی هستند که به ایجاد اشتها کمک می کنند.


12- غذای چرب درست نکنید

خانه های هندی برای کودکان خیلی چرب هستند. بر خلاف باور عمومی، چنین غذاهایی اشتها را از بین می برند. از محصولات چرب و لبنیات اجتناب کنید زیرا این محصولات باعث اشتهای کم کودک می شوند.


13- بازی / ورزش بیشتر

این یک دانش عمومی است که ورزش اشتها را افزایش می دهد. اگر فرزند شما اشتهای کمتری دارد، زمان بازی او را افزایش دهید. این کار باعث گرسنگی او می شود!


14- اگر بیش از حد گرم باشد، کودک کمتر غذا می خورد

بله این درست است! اگر خانه خیلی گرم باشد، اشتها کاهش می یابد. صندلی فرزند خود را در نزدیکی پنجره باز قرار دهید تا هوای تازه وارد شود.

مقاله پیشنهادی اوما: 10 راهکار به مادری که کودک کم اشتها دارد


15- آب لیمو تازه

هنگامی که کودک غذا نمی خورد و می گوید گرسنه نیست، به جای آب، آبلمیوی تازه به او پیشنهاد دهید. آهک هضم و اشتها را بهبود می بخشد. از بحث در خصوص موضوعات استرس زا در زمان غذا اجتناب کنید بعضی اوقات والدین در مورد امور مالی یا برنامه مدرسه کودک در زمان غذا برنامه ریزی می کنند. از بحث های استرس زا و جدی در زمان غذا اجتناب کنید. این بحث های اشتهای کودک را از بین می برد. سعی کنید در مورد چیزهای شاد صحبت کنید.


16- مصرف روی را افزایش دهید

روی در ایجاد اشتها موثر است. سبوس گندم، آجیل بادام زمینی و دانه کدو تنبل برای بهبود سطح روی در بدن بسیار مفید هستند. سعی کنید این موادغذایی را به وعده های غذایی یا تنقلات کودک اضافه کنید. همچنین برای مکمل های روی با دکتر فرزند خود صحبت کنید.


17- سعی کنید از درمان های خانگی استفاده کنید

از آب زنجبیل با عسل برای بهبود اشتها استفاده کنید. این درمان ها برای سیستم ایمنی نیز عالی می باشند.


18- دفترچه خاطرات غذایی تهیه کنید

غذاهایی که کودک با میل بیشتری می خورد را در یک دفترچه بنویسید و در آینده از آن ها استفاده کنید (اشتها آور های طبیعی کودکان را بشناسید).


19- دسر را فراموش نکنید

دسر های بر پایه میوه می تواند به ایجاد اشتها کمک کند. آنها به منظور هضم و افزایش سوخت و ساز بدن موثر هستند. از نظر روانشناختی، دسرهای میوه کودکان را جذب می کنند تا سریعتر غذاهای خود را به پایان برسانند. بهترین میوه ها برای افزایش اشتها عبارتند از انواع توت ها، انگور و سیب. . . .

پايان مطلب

منبع : اوما

درباره بهداشت كودكان ,
مجله اینترنتی هلو دوشنبه 24 دی 1397 زمان : 19:53 نظرات (0)
مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب
کد امنیتی رفرش

درباره ما
ما در مجله اينترنتي هلو با جديدترين مطالب درباره پزشکي،زناشويي،آشپزي،بارداري،کودک،تعبير خواب،مدل لباس،بيوگرافي افراد مشهور و .... در خدمت شما عزيزان هستيم
اطلاعات کاربری
داستان واقعي رابطه نامشروع با پسر شهرستاني

داستان واقعي رابطه نامشروع با پسر شهرستاني

کامران سرانجام توانست من را فریب دهد، زیرا او با اصرارتمام توانست یک روز به دور از چشم مادرم به خانه ما آمده و با من ارتباط برقرار کرده و  . .

ادامه مطلب اينجا را کليک کنيد

لذت جنسي در دوران بيماري هاي مزمن

لذت جنسي در دوران بيماري هاي مزمن

افرادي که دچار بيماري هاي مزمن هستند چگونه از رابطه جنسي خود لذت ببرند؟

ادامه مطلب اينجا را کليک کنيد

تجاوز به دختر دانش آموز توسط يک فوتباليست

تجاوز به دختر دانش آموز توسط يک فوتباليست

آقاي فوتباليست که دختر دانش آموز تجاوز کرده بود و باعث باردار شدن اين دختر شده بود

ادامه مطلب اينجا را کليک کنيد

آمار سایت
  • کل مطالب : 12266
  • کل نظرات : 148
  • افراد آنلاین : 216
  • تعداد اعضا : 97
  • آی پی امروز : 395
  • آی پی دیروز : 124
  • بازدید امروز : 1,475
  • باردید دیروز : 348
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 1,475
  • بازدید ماه : 1,475
  • بازدید سال : 60,735
  • بازدید کلی : 3,922,116
  • کدهای اختصاصی