loading...

مجله اينترنتي هلو

بازدید : 47

تب تند طلا و ارز    www.holoo1.ir

 دیروز (یکشنبه) روز عجیبی برای بازار ارز و طلای ایران بود. روز شنبه زمانی که عبدالناصر همتی به‌عنوان نخستین تغییر در کابینه دوازدهم روی صندلی ریاست کل بانک مرکزی نشست، قیمت‌ها در بازار - که به گفته کارشناسان نشانی از استقبال از ترمیم کابینه بود – عقب نشینی کرد . .

به ادامه مطلب برويد

مجله اينترنتي هلو : به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری، مطبوعات امروز دوشنبه هشتم مردادماه اصلی ترین محور اخبار و گزارش های خود را به وضعیت بازار سکه و ارز اختصاص دادند.

سخنان وزیر امور خارجه در جمع فعالان بخش خصوصی و فرار ناکام متهم جنجالی ترین پرونده اقتصادی دهه 80 دیگر محورهای مورد توجه روزنامه های امروز بود.

** جهش دوباره سکه و ارز


در تب و تاب یکی از داغترین تابستان ها، بازار سکه و ارز نیز روزهایی ملتهب را می گذراند؛ وضعیتی که روزنامه «آفتاب یزد» از آن با عنوان «دولت آرام؛ بازار ناآرام» یاد کرده و از افزایش تامل برانگیز قیمت سکه و ارز و سکوت محض مقامات خبر داده است. این روزنامه از کاربران شبکه های مجازی خواسته در التهاب بازار طلا و ارز از دلار «جوک» نسازند.


روزنامه «ایران» در این باره نوشت: دیروز (یکشنبه) روز عجیبی برای بازار ارز و طلای ایران بود. روز شنبه زمانی که عبدالناصر همتی به‌عنوان نخستین تغییر در کابینه دوازدهم روی صندلی ریاست کل بانک مرکزی نشست، قیمت‌ها در بازار - که به گفته کارشناسان نشانی از استقبال از ترمیم کابینه بود – عقب نشینی کرد. اما این عقب نشینی مقطعی دیری نپایید و در روز اول کاری رئیس کل جدید بانک مرکزی قیمت‌ها در بازار رکوردهای تازه‌ای به ثبت رساند.


به نوشته این روزنامه در روزهایی که دسترسی به ارزهای عمده در بازار غیررسمی بشدت محدود شده است، این بازار طلا و بخصوص سکه است که رهبری سایر بازارها را بر عهده گرفته و با پالس‌هایی که از این بازار مخابره می‌شود، سایر بازارها هم آرایش خود را تغییر می‌دهند.


«شرق» از ممنوعیت معامله آتی در پی گرانی سکه خبر داد به نقل از یک عضو اتحادیه طلا و جواهر نوشت: شرایط بازار سکه و طلا به‌ گونه‌ای شده که حتی تا یک‌ربع دیگر هم قابل‌پیش‌بینی نیست.


«پرواز بی بازگشت» عنوان روزنامه «جهان صنعت» است که در بخشی از آن می خوانیم: سیاست‌ها هم همان سیاست‌های تکراری خواهند بود که امروز ثمره‌اش را در بازار ارز و سکه کشور می‌بینیم. سیاست‌هایی از جنس سیاست‌های انبساطی بازار که تنها با عرضه‌های گسترده در پی پاسخگویی به تقاضای بازار برآمدند و منابع ملی را به حراج گذاشتند. منابعی که امروز و با نزدیک شدن به روزهای بازگشت مجدد تحریم‌ها و نگرانی از تمام شدن ذخایر طلای کشور، جو روانی بازار را تا این اندازه به هم بریزیم.با این اوصاف‌ امروز زمان آن نرسیده که اندکی دولت در سیاست‌های ارزی‌اش متدبرانه نظر و فکری به حال بازار کند؟ در روزهایی که ذخایر ارز و طلای کشور دچار تنگنا شده‌اند، بر اساس کدام منطق و سیاست اقتصادی باید ارزهای 4200 تومانی را به دست عده‌ای داد که تنها به خروج سرمایه‌های بیشتر از کشور دامن می‌زنند. منطق ایجاب می‌کند که در این شرایط ناهنجار، دولت دست به کار شود و برای حال بازار چاره‌ای بجوید که بهترین آن از حذف ارزهای مسافرتی بازار می‌گذرد.


روزنامه «دنیای اقتصاد» در یادداشتی «ریشه های هیجان دلار و سکه» را چنین تشریح کرد: تب هیجان در بازار ارز و سکه قیمت‌ها را به سقف‌های تازه‌ای رساند. به گفته فعالان، نوسان‌گیران شنبه شب در معاملات پشت‌خطی قیمت دلار را از مرز روانی مهمی عبور دادند؛ عاملی که موجب شد موج جدیدی از تقاضا از ابتدای روز یکشنبه وارد بازار شود. از سوی دیگر نبود عرضه در بازار موجب شد در مقاطعی قیمت بدون معامله خاصی روند افزایشی را ادامه دهد. در کنار این، تعلل سیاست‌گذار در تعمیق بازار دوم و ندادن سیگنال مشخص به بازارها در مورد راهکارهای آینده برای مدیریت نوسان از دیگر عوامل بالا بردن وسعت دامنه تغییرات بودند.


روزنامه «قانون» تحت عنوان «التهاب یک شایعه» آورد: از سال گذشته بود که التهابات بازار ارز آغاز شد و تا به امروز نیز این بازار رنگ آرامش به خود ندیده است. اوضاع به گونه‌ای است که روز به روز ارزش رالت کاهش پیدا می‌کند و به سمتی پیش می‌رویم که هر روز می‌توانیم خود را فقیرتر از روز قبل بدانیم. به نوشته قانون با وجود اینکه درسال جاری دولت در سیاست ارزی خود تغییراتی ایجاد کرده اما به هر حال تا به امروز موفق به ساماندهی بازار ارز نشده است. نکته مورد توجه این است که کارشناسان نیز از همان ابتدا سیاست‌های جدید ارزی دولت را شکست‌خورده می‌دانستند. اما از آنجایی که دولت علاقه چندانی به دریافت مشاوره از کارشناسان اقتصادی و اقتصاددانان ندارد، بر تصمیمات خود پافشاری کرد و امروز نتیجه آن را مشاهده می‌کنیم.


در جمع بندی قانون از اوضاع کنونی می خوانیم: رفتار اجتماعی این روزهای مردم درواکنش به بازارها مصداق ریختن بنزین برآتش است.ازسوی دیگر تلاش جدی از سوی مسئولان نیز برای ساماندهی به وضعیت فعلی مشاهده نمی‌کنیم.اینجاست که تنها یک شایعه می‌تواند این‌چنین به فاجعه بدل شود و اگر این شرایط ادامه پیدا کند، سقوط درسراشیبی فروپاشی اقتصادی هرگز دور ازانتظار نخواهد بود.


در همین پیوند، روزنامه «خراسان» به نقل از رئیس سازمان مالیاتی اعلام کرد به منظور مهار افسارگسیختگی در بازار سکه و ارز «اطلاعات سوداگران در اختیار دارایی» قرار خواهد گرفت. به نوشته خراسان «سیدکامل تقوی نژاد» رئیس سازمان امور مالیاتی کشور با اشاره به این که یکی از مقامات بانک مرکزی فهرست 50 نفر اول خریدار سکه را به ما اعلام کرده است گفت: همه آن ها شناسایی شدند و نفر اول خریدار سکه به تعداد 38 هزار و 200 عدد، جوان متولد سال 1365 و پادو و کارگر یک شرکت است که تنها اظهار نامه مالیاتی او بیمه نامه خودروی پراید بود. وی گفت: اطلاعات 22 شرکت واردکننده خودرو را کسب کردیم که مجموع پرداخت مالیات آن ها در سال های 1391 تا 1394 ، پنج میلیارد و 600 میلیون تومان بود اما تا الان 830 میلیارد تومان از آن ها مالیات گرفتیم.


روزنامه «همشهری» در بررسی «رد پای پول های مخرب در سقف شکنی دلار» نوشت: نقدینگی 1500 میلیارد تومانی دیروز بار دیگر بر سر بازارهای طلا، سکه و ارز آوار شد. «کیهان» نیز در گزارش تحلیلی خود تصریح کرد: در شرایطی که تروریست‌های اقتصادی با ورود به بازارهای سکه و ارز در بهم‌ریختگی این بازارها نقش موثری دارند، دولت و برخی دستگاه‌های نظارتی رفتاری انفعال‌گونه پیشه کرده‌اند.


روزنامه «آرمان» هم تحت عنوان «تایید کودتای ارزی از سوی خبرگان اقتصادی» آورد: «حسین راغفر» اقتصاددان و استاد دانشگاه یکی از افرادی است که معتقد است جریانات اخیر را می‌توان در قالب یک کودتای اقتصادی مورد بررسی و ارزیابی قرار داد. این کارشناس اقتصادی همچنین با ابراز تعجب از سکوت دستگاه‌های امنیتی، تاکید کرد:«در این بین تعجب می‌کنم که چرا دستگاه‌های امنیتی در برابر این کودتا سکوت کرده‌اند.» در سوی دیگر ماجرا، برخی مدیران کشور با لحاظ اضطراری‌بودن شرایط اقتصادی و شروع یک جنگ اقتصادی، تاکید بر بازگشت به اقتصاد کوپنی و سیاست‌های دهه60 دارند.
روزنامه «سازندگی» در گزارش اختصاصی خود در این باره و با تیتر درشت «4 عامل پشت پرده دلار 11000 تومانی» را «تخلفات پتروشیمی ها»، «دشمنان بازار ثانویه ارز»، «رسانه های وابسته به دلالان ارز» و «واردکنندگان با کارت بازرگانی اجاره ای» معرفی کرد.

** اعتیاد آمریکا به تحریم
وزیر امور خارجه در کمتر از یک ماه و نیم، برای سومین بار میهمان پارلمان بخش خصوصی شد تا اگر چه به نام همراهی با سفرا به جمع بخش خصوصی رفته بود اما در عمل مجددا در مورد همراهی بخش خصوصی در روزهای تحریم صحبت کرد. به نوشته «اعتماد» در این نشست فعالان بخش خصوصی دیپلماسی اقتصادی را مهم‌ترین تصمیم دولت خواندند و خواستار تشکیل کارگروه دیپلماسی اقتصادی برای تصمیم‌گیری برای اقتصاد بعد از تحریم شدند.
روزنامه «اطلاعات» عنوان نخست خود را به سخنان ظریف در همایش مشترک سفرای ایران با فعالان بخش خصوصی اختصاص داد و به نقل از وی نوشت «باید از فرصت شکاف آمریکا و اروپا استفاده کنیم». به گفته وزیر امور خارجه دنیا به این نتیجه رسیده است که باید آمریکا اعتیادش را به تحریم‌ها برطرف کند.
روزنامه «جمهوری اسلامی» نیز در عنوان نخست به نقل از ظریف نوشت «اعتیاد آمریکا به تحریم را از بین می بریم» . روزنامه «همدلی» ذیل «فال نیک بحران» به بخشی از سخنان وزیر امور خارجه پرداخته که گفته است: باید تنگناهای اقتصادی را به فال نیک گرفت چون به نظر می رسد حالا حداقل به خاطر این تنگناها نظام اجرایی کشور می خواهد حضور بخش خصوصی و کارکرد آنها را برای نجات توسعه ایرانی جدی بگیرد.
روزنامه «جوان» با رویکردی متفاوت به تازه ترین اظهارات ظریف پرداخت. به نوشته جوان کاش این سخن جناب ظریف را هرگز نشنیده بودیم که گفت: «کسانی که می‌گویند برجام هیچ کاری نکرد، باید شرایط دو سال گذشته را با شرایط امروز مقایسه کنند... یک خرده بعضی‌ها کفران نعمت کردند. یادشان نبود. بالاخره شکر نعمت باید می‌کردیم و باید بکنیم»
در گزارش این روزنامه می خوانیم: کاش می‌شد به آسانی گفت: «نشنیده می‌گیریم آقای ظریف!»، اما بهتر از هر چیز آن است که بگوییم «سرزنش نمی‌کنیم آقای ظریف، اما فراموش هم نمی‌کنیم!» اگر فقط همین یک گزاره را از ایشان شنیده بودیم، آن را سهو لسان و لغزش بیان به حساب می‌آوردیم و هم نشنیده می‌گرفتیم و هم فراموش می‌کردیم، اما ایشان در روزگاری که منتقدان، از سرزنش مذاکره‌کنندگان صرف‌نظر کرده‌اند و برای همگرایی بیشتر میان دولت و غیردولت، سخنان محبت‌آمیز روانه خانه دولت می‌کنند، بر طبل واگرایی می‌کوبد و منتقدان برجام را عامل وضع کنونی کشور معرفی می‌کند.

** فرار ناکام «ش.ر»
انتشار خبر دستگیری متهم یکی از بزرگترین پرونده های تخلفات اقتصادی در دهه 80 در صفحه نخست برخی مطبوعات بازتاب یافت. آرمان تحت عنوان «کشف شهرام جزایری از درون عدس!» نوشت: اکنون باز هم برای تکرار آخرین اتهام یعنی تلاش برای خروج غیرقانونی از کشور بازداشت شده است. معاون سیاسی امنیتی و اجتماعی استاندار آذربایجان غربی گفت: شهرام جزایری در حالی که قصد خروج غیرمجاز از مرز را داشت، در گمرک بازرگان دستگیر شد. علیرضا رادفر افزود: جزایری به همراه چند تبعه افغان قصد داشت با مخفی شدن در داخل یک کامیون به صورت قاچاق از مرز ایران به سمت ترکیه خارج شود که به وسیله دستگاه «ایکس‌ری» در مرز بازرگان شناسایی و دستگیر شد.


روزنامه «ابتکار» عنوان گزارش خود از این رخداد را «بازداشت درکانتینر یا کباب خوری با خانواده؟» قرار داد و نوشت: شهرام جزایری در کانال تلگرامی خود با انتشار ویدئویی نوشت: ما دو سه روزه اومدیم به اتفاق خانواده تبریز و ماکو، خیلی هموطنان عزیز ما رو دیدن و عکس گرفتن، حالا شایعه هم ساختن! این شایعه هم تکذیب میشه. نزدیک مرزیم. کباب می‌خوریم!البته وکیل شهرام جزایری هم به این ماجرا وارد شده و گفته است: هنوز پرونده‌ای برای موکلش تشکیل نشده است.


به نوشته ابتکار، در این ماجرا چند تناقض آشکار وجود دارد. ادعای کباب‌خوری شهرام جزایری و وکیل مدافعش از یک سو و گفت‌وگوهای متناقض مدیرکل گمرک بازرگان مبنی بر بازرسی فیزیکی و مدعای معاون سیاسی ـ امنیتی استان آذربایجان غربی مبنی بر رصد دو نفر در تریلر حمل بار توسط دستگاه ایکس ری از سوی دیگر موجب می‌شود تا ابهامات در مورد مرد پرماجرای دهه هشتاد ایران کماکان ادامه داشته باشد.


«وطن امروز» تحت عنوان «ناکام فرارها!» آورد: جزایری پیش از این هم سابقه فرار ناکام از کشور را داشته است. او به اتهامات متعدد اقتصادی از جمله رشوه به رییس و برخی نمایندگان مجلس ششم در سال 1381 بازداشت شد و در اوایل اسفند 1385 در جریان انتقال از زندان برای معرفی برخی اموالش، فرار کرد و سه روز پیش از آغاز سال 86 در عمان توسط نیروهای امنیتی مجدداً دستگیر شد. همین اقدامِ او حکم زندانش را دو سال افزایش داد. در نهایت، شهرام جزایری بعد از 13 سال از زندان آزاد شد. . . .

پايان

منبع: ايرنا

درباره اخبار روز ,
مجله اینترنتی هلو دوشنبه 08 مرداد 1397 زمان : 9:16 نظرات (0)
مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب
کد امنیتی رفرش

درباره ما
ما در مجله اينترنتي هلو با جديدترين مطالب درباره پزشکي،زناشويي،آشپزي،بارداري،کودک،تعبير خواب،مدل لباس،بيوگرافي افراد مشهور و .... در خدمت شما عزيزان هستيم
اطلاعات کاربری
داستان واقعي رابطه نامشروع با پسر شهرستاني

داستان واقعي رابطه نامشروع با پسر شهرستاني

کامران سرانجام توانست من را فریب دهد، زیرا او با اصرارتمام توانست یک روز به دور از چشم مادرم به خانه ما آمده و با من ارتباط برقرار کرده و  . .

ادامه مطلب اينجا را کليک کنيد

لذت جنسي در دوران بيماري هاي مزمن

لذت جنسي در دوران بيماري هاي مزمن

افرادي که دچار بيماري هاي مزمن هستند چگونه از رابطه جنسي خود لذت ببرند؟

ادامه مطلب اينجا را کليک کنيد

تجاوز به دختر دانش آموز توسط يک فوتباليست

تجاوز به دختر دانش آموز توسط يک فوتباليست

آقاي فوتباليست که دختر دانش آموز تجاوز کرده بود و باعث باردار شدن اين دختر شده بود

ادامه مطلب اينجا را کليک کنيد

آمار سایت
  • کل مطالب : 12266
  • کل نظرات : 148
  • افراد آنلاین : 8
  • تعداد اعضا : 97
  • آی پی امروز : 29
  • آی پی دیروز : 161
  • بازدید امروز : 267
  • باردید دیروز : 1,058
  • گوگل امروز : 2
  • گوگل دیروز : 2
  • بازدید هفته : 267
  • بازدید ماه : 8,848
  • بازدید سال : 40,169
  • بازدید کلی : 3,901,550
  • کدهای اختصاصی