loading...

مجله اينترنتي هلو

بازدید : 69

يبوست چيست ؟ يبوست چگونه درمان مي شود؟

هر کسي ممکن است به يبوست مبتلا شود که خيلي هم آزار دهنده است . در ادامه شما را با يبوست و راه هاي درمان يبوست آشنا مي کنيم

به ادامه مطلب برويد

مجله اينترنتي هلو : يبوست برای افراد مختلف متفاوت است.

برای بسیاری از مردم، به معنی مدفوع نکردن به صورت مکرر است. برای دیگران، یبوست به معنی مدفوع سخت یا احساس تخلیه ناقص پس از حرکت روده است. اما مهمتر از همه درمان یبوست است.  در این مقاله سعی شده مروری جامع بر درمان یبوست داشته باشیم:

* بیماری یبوست چیست

یبوست معمولا کمتر از 3 حرکت روده در هر هفته میباشد. یبوست شدید کمتر از یک مقدار حرکت روده در هر هفته می باشد. دو یا سه روز بدون مدفوع مشکلی ایجاد نمی کند فقط باعث اضطراب روانی (پروپرانولول و اضطراب

) می شود (در برخی افراد).

- تعداد حرکات روده معمولا با سن کاهش می یابد. اکثر بزرگسالان بین سه تا 21 بار در هفته حرکات روده را مشاهده می کنند. شایع ترین الگو یک بار در روز است، اما این الگو در کمتر از نیمی از افراد دیده می شود. علاوه بر این، اکثر موارد نامنظم هستند و هر روز به تعداد یکسان حرکات روده ندارند.

- بر خلاف باور عمومی، هیچ شواهدی وجود ندارد که "سموم" هنگامی که حرکات کم است جمع شوند و یا یبوست به سرطان منتهی می شود.
انواع یبوست:

مهم است که یبوست حاد (اخیر) را از یبوست مزمن (طولانی مدت) تشخیص دهیم:

* یبوست حاد:

نیاز به ارزیابی فوری دارد زیرا یک بیماری جدی پزشکی ممکن است علت اصلی آن باشد (به عنوان مثال، تومورهای روده بزرگ). این یبوست نیاز به ارزیابی فوری دارد اگر همراه با علائمی مانند خونریزی مقعد، درد شکمی و گرفتگی، تهوع و استفراغ و از دست دادن غیرمعمول وزن باشد.

* یبوست مزمن:

ارزیابی یبوست مزمن ضروری نیست، به خصوص اگر اقدامات ساده را انجام داده باشید.
چه چیزی باعث یبوست می شود؟

* علت یبوست

از لحاظ نظری، یبوست می تواند ناشی از عبور کند غذا از هر بخش از دستگاه گوارش باشد. با این حال، اغلب اوقات، کاهش سرعت عبور غذا در روده بزرگ رخ می دهد. گاهی داروهایی باعث یبوست می شوند. اغلب علت یبوست داروها هستند. شایعترین داروها عبارتند از:

     داروهای ضد درد مانند کدئین (به عنوان مثال، تیلنول شماره 3)، اکسیکدن (به عنوان مثال Percocet) و هیدرومورفون (Dilaudid)
    داروهای ضد افسردگی (راه های نجات از افسردگی) مانند آمیتریپتیلین (Elavil،Endep ) و ایمی پرامین (Tofranil)
     ضد انعقادی مانند فنیتوئین (دیلانتین) و کاربامازپین (تگراتول) ( عوارض قرص کاربامازپین)
    مکمل های آهن ( علائم و درمان کم خونی)
    داروهای مسدود کننده کانال کلسیم  (CCBs) مانند دیلیتازیم (Cardizem)  و (nifedipine )
     آنتی اسیدهای حاوی آلومینیوم مانند هیدروکسید آلومینیوم (Amphojel) و کربنات آلومینیوم (Basaljel)

علاوه بر محصولات ذکر شده در بالا، بسیاری از داروهای دیگر نیز می توانند این وضعیت را ایجاد کنند. می توانید از روش های موثر ساده برای درمان آن (به عنوان مثال، افزایش فیبر رژیمی) استفاده کنید.

قطع کردن دارو ضروری نیست. اگر اقدامات ساده عمل نکنند، می توانید از ترکیب قرص های یبوست آور کمتر استفاده کنید.

به عنوان مثال، داروی ضد التهاب غیراستروئیدی یا NSAID (به عنوان مثال، ایبوپروفن) یا یکی از داروهای ضد افسردگی.


* سایر دلایل ایجاد یبوست:


1- عادت:

    حرکات روده تحت کنترل است. این به این معنی است که احساس طبیعی شما می تواند سرکوب شود.

2- رژیم غذایی:

    فیبر در حفظ مدفوع نرم و آبکی مهم است؛ بنابراین خوردن غذاهای کم فیبر می تواند باعث یبوست شود. بهترین منابع طبیعی فیبر عبارتند از میوه ها، سبزیجات و غلات کامل.

3- ملین ها:

یکی از مشکالت مشکوک یبوست شدید، استفاده بیش از حد از ملین های محرک (سنا، روغن کرچک و بسیاری از گیاهان) است. ارتباط بین استفاده مزمن از این محصولات و آسیب به اعصاب و ماهیچه های روده بزرگ موجب ایجاد این مشکل می شود. با این حال روشن نیست که آیا محصولات باعث آسیب می شوند و یا شدید قبل از استفاده از آنها ایجاد شده است. با توجه به این که محصولات محرک میتوانند به روده آسیب برسانند، کارشناسان توصیه میکنند که آنها به عنوان آخرین راه حل مورد استفاده قرار بگیرند.
4- اختلالات هورمونی:

هورمون ها می توانند بر روی حرکت روده تاثیر بگذارند. مثلا:

     هورمون های کم تیروئید (کم کاری تیروئید) و هورمون های زیاد پاراتیروئید (با افزایش سطح کلسیم در خون).
    در زمان قاعدگی یک زن، سطح استروژن و پروژسترون بالا است. با این حال، این به ندرت یک وضعیت طولانی مدت است.
     سطوح بالای استروژن و پروژسترون در دوران بارداری.

* علائم یبوست چیست؟

یبوست معمولا توسط حرکت آهسته مواد در داخل روده بزرگ (روده) اتفاق می افتد. دو اختلال محدود به روده که باعث یبوست می شوند، عبارتند از: انسداد روده و اختلال عملکرد کف لگن.علائم یبوست عبارتند از:

    حرکات روده ای کم
     تنش هنگام رفتن به دستشوی
     مدفوع سخت و یا کوچک
     احساس تخلیه ناقص پس از رفتن به دستشویی
     کاهش ناراحتی شکمی
     نفخ شکمی
     خونریزی مقعد یا شکاف از آسیب های ناشی از مدفوع سخت است
    گاهی اوقات اسهال به دلیل انسداد روده بزرگ توسط مدفوع سخت است
    سفتی روده
     اختلال روانی و / یا وسواس با نیاز به رفتن به دستشویی
     تشدید بیماری دیورتیکولار، هموروئید (علت بواسیر در زنان و 10 درمان خانگی آن) و پرولاپس مقعدی

-  اگر یبوست ناگهانی و شدید باشد و همراه با سایر نشانه های مضر از قبیل از دست دادن وزن باشد یا درمان های ساده اثر نداشته باشد، باید به پزشک مراجعه کنید.

-  آزمایشات برای تشخیص علت یبوست شامل تاریخچه، معاینه فیزیکی، آزمایش خون، اشعه X شکمی، تنقیه باریوم، مطالعات ترشح روده، مطالعات تحرک انحرافی و مطالعات حرکتی روده می باشد.
 
* درمان یبوست چگونه است؟

هدف درمان یبوست حرکت روده ای است که هر دو تا سه روز بدون استرس انجام شود.  درمان ممکن است شامل مواد غذایی با فیبر بالا، ملین های غیر محرک، ملین های محرک، تنقیه، شیاف، داروهای تجویزی و جراحی باشد. اصول مختلفی در رابطه با ارزیابی و درمان یبوست وجود دارد.

     اولین اصل این است که بین یبوست حاد و یبوست مزمن (طولانی مدت) تفاوت وجود دارد. بنابراین، باید یبوست حاد بررسی شود و اگر ناشی از بیماری جدی است درمان شود.


     اصل دوم شروع درمان به موقع و استفاده از درمان هایی است که کمترین احتمال آسیب را دارند. این امر باعث جلوگیری از انقباض و یبوست می شود و همچنین باعث آسیب احتمالی به روده بزرگ می شود که می تواند ناشی از استفاده مکرر از محصولات محرک باشد.
     اصل سوم این است که بدانیم که زمان ارزیابی علت یبوست مزمن چه زمانی است. اگر درمان های ساده اثربخش نباشند، باید علت یبوست مزمن ارزیابی شود.

* برای درمان یبوست چی بخوریم؟

 هدف درمان یبوست نباید حرکت روزانه روده باشد، اما هر دو تا سه روز بدون مشکل (بدون تنش) باید حرکات روده دیده شوند.
1- رژیم حاوی فیبر، مواد معدنی و روان کننده و نرم کننده های مدفوع

- بهترین راه اضافه کردن فیبر به رژیم غذایی، افزایش مقدار میوه ها و سبزیجات است. این به معنی حداقل پنج وعده میوه و سبزی در روز است. با این حال، برای بسیاری از مردم، مقدار میوه ها و سبزیجات مورد نیاز ممکن است زیاد باشد و باعث بهبود نشود. در این مورد، مکمل های فیبر مفید می باشند.

- فیبر به عنوان مواد ساخته شده توسط گیاهان تعریف شده است که توسط دستگاه گوارش انسان هضم نمی شود. این یکی از اصلی ترین درمان هاست. بسیاری از انواع فیبر درون روده به آب متصل شده و آب را در داخل روده نگه می دارد. این ماده حجم (حجم) را به مدفوع اضافه می کند و آب آن را نرم می کند.

- منابع مختلف فیبر وجود دارد و انواع آن از منبعی به منبع دیگر متفاوت است. نوع فیبر را می توان به روش های مختلف طبقه بندی کرد، به عنوان مثال، توسط منبع آنها. رایج ترین منابع عبارتند از:

     میوه ها و سبزیجات
    سبوس گندم یا جو
    پسلیوم
    متیل سلولز مصنوعی
     Polycarbophil

منبع کمتر شناخته شده فیبر عصاره مالت است. با این حال، این عصاره می تواند مواد را به شیوه ای غیر از افزایش فیبر، نرم کند.

* با عوارض جانبی مصرف رژیم پرفیبر چه کنیم؟

- افزایش گاز (نفخ شکم) یک علامت رایج و عوارض جانبی از رژیم های غنی از فیبر است. گاز به این دلیل ایجاد می شود که باکتری هایی که به طور معمول در داخل روده هستند برای هضم، قادر به تبدیل فیبر به مقادیر کوچک هستند.

باکتری ها گاز را به عنوان یک محصول جانبی از هضم تولید می کنند.

تمام فیبرها، بدون توجه به منبع آنها، می توانند باعث نفخ شکم شوند. با این حال، از آنجایی که باکتری ها در توانایی خود برای هضم انواع فیبر متفاوت هستند، منابع مختلف آن ممکن است مقادیر مختلف گاز تولید کند.

در واقع توانایی باکتری ها برای هضم یک نوع فیبر می تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. این تغییر پذیری انتخاب بهترین نوع فیبر را برای هر فرد سخت تر می کند.

- منابع مختلف فیبر باید یکی یکی بررسی شوند. در این حالت باید از دوز کم شروع کرد و هر یک تا دو هفته دوز را افزایش داد تا اینکه اثر مطلوب به دست آید و نفخ شکم برطرف شود. فیبر یک شبه کار نمی کند، بنابراین هر محصول باید در عرض چند هفته آزمایش شود. اگر علائم نفخ شکمی اتفاق می افتد، دوز می تواند برای چند هفته کاهش یابد و سپس دوز بالاتر می تواند دوباره آزمایش شود.

به طور کلی گفته شده است که مقدار گاز تولید شده توسط فیبر هنگام مصرف در مدت زمان طولانی کاهش می یابد. اگر نفخ شکم یک مشکل باقی بماند و مانع از افزایش دوز فیبر به سطح بالایی می شود که بر مدفوع تاثیر می گذارد، وقت تغییر منبع فیبر است.

- هنگام استفاده از مقادیر فیبر بالا، توصیه می شود مقدار بیشتری آب مصرف کنید (به عنوان مثال، یک لیوان آب با هر دوز). در تئوری، آب مانع از "سخت شدن" فیبر و انسداد روده می شود. این نظریه ساده و منطقی به نظر می آید.

- با این حال، اثبات نشده است مقدار زیاد آب مصرفی بر روی یبوست تاثیر مثبت می گذارد؛ با یا بدون اضافه کردن فیبر. در حال حاضر مقدار زیادی آب در روده وجود دارد و هرگونه مصرف بیش از حد جذب ادرار می شود و دفع می شود. با این وجود، منطقی است که مایعات به اندازه کافی مصرف کنید تا از کم آبی بدن و کاهش جریان روده جلوگیری شود.

- دلایلی برای عدم استفاده از فیبر و یا نوع خاصی از آنها وجود دارد. با توجه به نگرانی در مورد انسداد، اگر فرد مشکل چسبندگی روده یا باریکی روده دارد باید پیش از مصرف برخی غذاها و تغییر رژیم غذایی با پزشک صحبت کند. برخی از محصولات حاوی قند هستند، بنابراین افراد مبتلا به دیابت باید محصولات بدون قند انتخاب کنند.


2- ملین های روان کننده

- ملین های روان کننده حاوی چربی های معدنی به عنوان چربی های ساده یا امولسیون (ترکیب با آب) چربی هستند. چربی در داخل روده باقی می ماند، ذرات مدفوع را پوشش می دهد و احتمالا از تخلیه آب از مواد جلوگیری می کند. این احتباس آب منجر به مدفوع نرمتر میشود. چربی معدنی به طور کلی فقط برای درمان کوتاه مدت استفاده می شود زیرا استفاده طولانی مدت آن معایب بالقوه دارد.

- چربی می تواند ویتامین های محلول در چربی را از روده جذب کند و اگر برای مدت طولانی استفاده شود، ممکن است منجر به کمبود این ویتامین ها شود. این مسئله در حاملگی حائز اهمیت است زیرا تامین مناسب ویتامین ها برای جنین مهم است. در افراد بسیار جوان یا بسیار سالمند که مکانیسم بلع آنها قوی نیست، مقدار کمی از چربی فرو نشسته ممکن است به ریه وارد شود و موجب ایجاد نوعی پنومونی شود که به نام پنومونی لیپید نامیده می شود.

چربی های معدنی همچنین ممکن است جذب بعضی از داروها مانند وارفارین (کومادین) و داروهای ضد بارداری خوراکی (عوارض مصرف قرص ضد بارداری اورژانسی ) را کاهش دهند، در نتیجه اثربخشی آنها کاهش می یابد. علیرغم این معایب بالقوه، چربی معدنی در صورت نیاز به درمان کوتاه مدت، می تواند موثر باشد.


3- ملین های ملایم (شل کننده مدفوع)

- ملین های ملایم معمولا به عنوان نرم کننده های مدفوع شناخته می شوند. آنها حاوی ترکیب docusate  هستند. Docusate  عاملی مرطوب کننده است که آب درون روده را برای نفوذ و ترکیب با مواد در روده بهبود می بخشد. این افزایش آب درون آن مدفوع را نرم می کند، اگر چه مطالعات نشان می دهد که docusate برای کاهش یبوست مؤثر است. این نرم کننده ها اغلب در مدیریت درازمدت بیماری مورد استفاده قرار می گیرند. ممکن است یک هفته یا بیشتر طول بکشد تا این ملین اثر کند. اگر این ملین هیچ تاثیری نداشته باشد دوز آن باید بعد از یک تا دو هفته افزایش یابد.

- روشن نیست که آیا این التهاب عواقب مهمی دارد یا خیر، اما معمولا احساس می شود جذب مونومر طولانی مدت نباید اتفاق بیفتد. استفاده از مواد نرم کننده همراه با روغن معدنی یا داروهای تجویزی خاص توصیه نمی شود.

- محصولات ملین معمولا زمانی استفاده می شوند که نیاز به نرم شدن موقت باشد (به عنوان مثال بعد از عمل جراحی، زایمان یا حملات قلبی). آنها همچنین برای بیماران مبتلا به بواسیر ( علت بواسیر در زنان) یا شکاف های مقعدی استفاده می شوند.


4- ملین های هیپراسمولار

- ملین های هیپراسمولار ترکیبات غیر قابل جذبی هستند که درون روده بزرگ باقی می مانند و آب را که قبلا در روده بزرگ است حفظ می کند. نتیجه آن نرم شدن مدفوع است. شایع ترین محصولات هیپروسمولار عبارتند از لاکتولوز (مثلا Kristalose، sorbitol و پلی اتیلن گلیکول (برای مثالMiraLax ). برخی از آنها فقط با نسخه قابل دسترسی هستند. این محصولات برای استفاده درازمدت بی خطر هستند و با عوارض جانبی متعددی همراه هستند.

- مسهل های هیپراسمولار ممکن است توسط باکتری های روده هضم شوند و به گاز تبدیل شوند، که ممکن است موجب نفخ شکمی ناخواسته شود. با کاهش دوز ملین کننده، می توان گاز را کاهش داد. در برخی موارد، گاز در طول زمان کاهش می یابد.


5-  مسهل های بدون نسخه

 مسهل های محرک، از جمله محصولات گیاهی، باید به عنوان آخرین راهکار مورد استفاده قرار گیرد زیرا ممکن است به روده آسیب برساند و یبوست را بدتر کند.

ملین های سالین

- ملین های سالین حاوی یون های غیر قابل جذب مانند منیزیم، سولفات، فسفات و سیترات (به عنوان مثال، منیزیم سیترات (سیتروما)، هیدروکسید منیزیم، فسفات سدیم) هستند. این یون ها در روده بزرگ باقی می مانند و باعث می شود آب به روده بزرگ برسد. باز هم، اثر آن ها نرم کردن مدفوع است.

- منیزیم همچنین ممکن است اثرات تحریک کننده خفیفی بر روی ماهیچه های روده داشته باشد. منیزیم در محصولات حاوی منیزیم تا حدی جذب روده و بدن می شود. منیزیم از طریق کلیه ها از بدن دفع می شود. بنابراین، بیماران مبتلا به اختلال عملکرد کلیه سطح سمی منیزیم را با استفاده از محصولات حاوی منیزیم بالا می برند.

- ملین های سالین در عرض چند ساعت عمل می کنند. به طور کلی، محصولات قوی سالین نباید به طور منظم مورد استفاده قرار گیرد. اگر اسهال با استفاده از محصولات سالین ایجاد شود و مایع از دست رفته جایگزین نشود، ممکن است باعث کم آبی بدن شود. بیشترین استفاده و خفیف ترین محصولات سالین شیر مگنزیا است. Epsom Salt یک ملین قوی سالین است که حاوی سولفات منیزیم است.

ملین های تحریک کننده

- مواد معدنی تحریک کننده باعث تحریک عضلات روده کوچک و روده می شوند تا محتویات آنها سریعتر حرکت کنند. آنها همچنین مقدار آب روده را افزایش می دهند؛ یا با کاهش جذب آب در روده بزرگ یا افزایش ترشح فعال در رگ های روده کوچک.


6- تنقیه

- انواع مختلفی از تنقیه وجود دارد. تنقیه باعث تحریک روده بزرگ می شوند تا مواد از آن خارج شوند. دیگر انواع تنقیه مکانیسم های اضافی دارند. به عنوان مثال، تنقیه سالین باعث می شود آب به روده بزرگ برسد. تنقیه فسفات (به عنوان مثال، فسفسودا) عضلات روده را تحریک می کنند. تنقیه روغن های معدنی روان کننده و مدفوع سخت را نرم و لطیف می کنند.

- تنقیه به خصوص در هنگامی که مدفوع در مقعد گیر کرده است سودمند است. به منظور موثر بودن، دستورالعمل های تنقیقه باید رعایت شود. این امر مستلزم استفاده کامل از تنقیه، موقعیت مناسب پس از تنقیه و انجام تنقیه تا زمانی که گرفتگی عضلات احساس شود می باشد. دفع معمولا بین چند دقیقه تا یک ساعت پس از تنقیه اتفاق می افتد.

- تنقیه به معنای استفاده مداوم به جای استفاده منظم است. استفاده مکرر از تنقیه می تواند باعث اختلالات مایعات و الکترولیت ها در بدن شود. این خصوصا در مورد تنقیه با آب شیرین است. تنقیه با کف صابون توصیه نمی شود، زیرا می توانند به طور جدی به مقعد و راست روده صدمه بزند.


7- شیاف

همانطور که در مورد تنقیه گفتیم، انواع مختلف شیاف مکانیزم های مختلفی دارند. شیافهای محرک حاوی بیزاکودیل (به عنوان مثال،Dulcolax ) وجود دارد. اعتقاد بر این است که شیاف گلیسیرین باعث تحریک مقعد می شود. ورود انگشت به مقعد در هنگام شیاف باعث تحریک حرکت روده می شود.


8- محصولات ترکیبی

محصولات بسیاری وجود دارد که مسهل های مختلف را ترکیب می کنند. به عنوان مثال، محصولات خوراکی وجود دارد که در آن ها سنا و پسلیوم و سنا و گلیسیرین  ترکیب می شوند. یک محصول حتی سه مسهل، سنتا مانند کازنتانارول، docusate و گلیسیرین (Sof-lax Overnight)  را ترکیب می کند. این محصولات ممکن است مناسب و موثر باشند، اما آنها حاوی محصولات محرک هستند. بنابراین، با توجه به استفاده از این محصولات، نگرانی در مورد آسیب های دائمی به روده وجود دارد و نباید از این درمان ها به صورت درازمدت استفاده کرد، مگر اینکه درمان غیرمتعارف نتواند انجام شود.


9- آموزش عملی شل کردن عضلات

اکثر عضلات لگن اطراف مقعد تحت کنترل اختیاری قرار دارند. بنابراین، آموزش بیوفیدبک (بازخورد زیستی) می تواند بیماران مبتلا به اختلال کف لگن را آموزش دهد چگونه به عضلات خود را به طور عادی مسلط شوند. در طول آموزش بیوفیدبک مقعدی، یک سوند حساس به فشار از طریق مقعد وارد می شود. هر بار که بیمار عضلات را منقبض می کند، عضلات فشاری ایجاد می کنند که توسط سوند حس می شود و روی یک صفحه ثبت می شود. با تماشای فشار روی صفحه و تلاش برای اصلاح آنها، بیماران یاد می گیرند چگونه آرام شوند و عضلات را به طور عادی منقبض کنند.


10- ورزش

افرادی که زندگی ساکنی دارند، بیشتر از افرادی که فعال هستند، مبتلا به یبوست می شوند. با این حال، مطالعات بر روی ورزش نشان داده است که ورزش هیچ تاثیری یا حداقل تاثیر را بر فرکانس زمانی که به دستشویی می روید دارد. بنابراین، ورزش بیشتر برای بسیاری از مزایای سلامت دیگر توصیه می شود و برای اثر آن بر یبوست توصیه نمی شود.


11- عمل جراحي

برای بیماران مبتلا به یبوست که به علت بیماری های روده بزرگ یا سوءتغذیه ملایم ایجاد شده است، عمل جراحی درمان نهایی است. در طول جراحی، اکثر روده بزرگ، به جز مقعد (یا بخشی از کولون سگموئید)، برداشته می شود.

انتهای روده کوچک به مقعد باقی مانده یا روده سگموئید متصل می شود. در بیماران مبتلا به سرطان روده، جراحی برای کسانی که به تمام درمان های دیگر پاسخ نمی دهند، انجام می شود. اگر عمل جراحی انجام شود، نباید هیچ بیماری عضلات روده کوچک وجود داشته باشد.


19 درمان خانگی برای یبوست

* درمان خانگی یبوست


1-  سیترات منیزیم

مصرف منیزیم سیترات یک درمان خانگی مناسب در برابر یبوست است. این ماده یک نوع ملین اسمزی است که می توان آن را بدون نسخه خریداری کرد، مصرف مقادیر متوسط مکمل های منیزیم می تواند به کاهش یبوست کمک کند. دوزهای بالاتر گاهی اوقات برای تمیز کردن روده قبل از جراحی یا سایر روش های پزشکی مورد استفاده قرار می گیرند.


2-  سبزیجات برگ سبز

- سبزیجات سبز نه تنها حاوی فیبر هستند، بلکه منبع خوبی از منیزیم هستند که می تواند به یبوست کمک کند. از آنجا که آنها کالری کمی دارند و مقادیر زیادی آب و مواد مغذی دارند، باید از آن ها به صورت روزانه مصرف کرد. سبزیجات مانند هویج و مارچوبه جزو این دسته هستند.


3- آلو و انجیر

- این میوه ها دارای فیبر زیادی هستند و اثر ملین دارند. مصرف این مواد چند بار در روز می تواند به درمان یبوست کمک کند اما به طور کلی مراقب باشید از این مواد به همراه میوه خشک به مقدار زیاد استفاده نکنید زیرا حاوی مقادیر زیادی قند می باشد.


4- مایعات گرم

- مایعات گرم یا مایعات با دمای اتاق (در مقابل نوشیدنی های بسیار سرد)، به ویژه هنگامی که به عنوان اولین خوراکی در صبح مصرف می شود، هضم را تحریک می کند. برخی از چای های گیاهی، آب گرم با لیمو و قهوه را امتحان کنید.


5-  پروبیوتیکها

داشتن یک روده سالم برای جلوگیری از مشکلات گوارشی ضروری است. مکمل پروبیوتیک (پروبیوتیک چیست+20 خواص درمانی آن ) به صورت روزانه حاوی حداقل 15 میلیارد موجود زنده و فعال است.


6-  آب آلوئه ورا

این نوشیدنی به کاهش التهاب و بهبود فرکانس حرکت روده کمک می کند. 4/1 فنجان از این نوشیدنی را دو بار در روز مصرف کنید.


7- سیب و گلابی

حاوی نوع خاصی از فیبر به نام پکتین است. پکتین یک فیبر نامحلول است که به مدفوع کمک می کند تا حجم زیادی داشته باشد و به مدفوع کمک میکند به راحتی از دستگاه گوارش عبور کند. دو بار در روز حدود 1-2 قاشق چای خوری از این میوه ها مصرف کنید.


8-  دانه های تخم شربتی و دانه های کتان

تخم شربتی (خواص تخم شربتی چیست و چه کاربردهایی دارد؟) فیبر زیاد و چربی های سالم به جذب آب کمک میکند. روغن سویا مخصوصا به روانکاری روده کمک می کند. روزانه 2-3 قاشق غذاخوری از دانه ها با آب یا مایعات مصرف کنید و روزی 1 قاشق غذاخوری روغن کتان (خواص تخم کتان چیست؟ ) استفاده کنید.


9-  پوسته اسفرزه

اسفرزه (اسفرزه چیست+روش استفاده) فیبر بالا به تشکیل مدفوع کمک می کند. هنگامی که فیبر با آب یا مایع دیگری ترکیب شود، حجم بیشتری مدفوع تولید می کند که باعث تحریک روده می شود و باعث می شود تا عبور مدفوع از طریق دستگاه گوارش سریع شود. برای بزرگسالان و کودکان بالای 12 سال، یک قاشق غذا خوری با 8 اونس مایع یک بار در روز مخلوط کنید.


10- روغن جگر ماهی

يك روش سنتي مصرف 1 قاشق غذاخوري روغن جگر ماهی يا روغن دانه کتان با 8 اونس آب هویج تازه براي تحريك حركات روده پس از بیدار شدن است.


 11- چای نعنا یا زنجبیل

نعناع و زنجبیل داروهای خانگی هستند که برای کمک به کاهش بسیاری از مشکلات گوارشی استفاده می شوند. نعناع حاوی مونولول است که دارای اثر ضد اسپاسم است که عضلات دستگاه گوارش را شل میکند.

زنجبیل یک گیاه گرم است که باعث ایجاد گرمای بیشتر در داخل بدن می شود. گیاهخواران می گویند این مواد می توانند سرعت هضم را افزایش دهند. در چای، آب گرم نیز هضم را تحریک می کند و باعث کاهش یبوست می شود. چای قاصدک همچنین یک ملین و مسهل است. دیگر مزایای شگفت انگیز چای را بررسی کنید.


12- آب لیمو

اسید سیتریک در آب لیمو به عنوان یک محرک برای سیستم گوارش عمل می کند و می تواند به سم زدایی بدن کمک کند و باعث کاهش یبوست می شود. هر روز صبح آب لیمو تازه را به یک لیوان آب بیفزایید یا لیمو را به چای اضافه کنید.

ممکن است متوجه شوید مصرف  که آب ترش نه تنها به عنوان یک درمان طبیعی برای یبوست عمل می کند بلکه به افزایش مصرف آب در طول روز نیز کمک می کند و هضم طولانی مدت را بهبود می بخشد. در مورد دیگر مزایای مصرف آب لیمو بخوانید.


13- کشمش

کشمش دارای فیبر بالا و اسید تارتاریک می باشد که دارای اثر ملین است. در یک مطالعه، پزشکان مشخص کردند گروهی که 5/4 اونس کشمش (یک جعبه کوچک) در روز مصرف می کنند، غذای هضم شده را در نصف زمانی دیگران وارد سیستم گوارشی می کنند. گیلاس و زردآلو نیز غنی از فیبر هستند و می توانند به کاهش یبوست کمک کنند. این میوه ها را با یک کاسه ماست بخورید تا از مزایای پروبیوتیک ها بهره مند شوید.


14- روغن کرچک

این درمان خانگی برای یبوست نسلها مورد استفاده قرار گرفته است. یکی از کاربردهای اولیه روغن کرچک به عنوان یک ملین است. 1 تا 2 قاشق چای خوری از این روغن را با معده خالی مصرف کنید و نتیجه آن را 8 ساعت بعد ببینید. چرا؟ جزئی که در روغن وجود دارد به ماده ای تجزیه می وشد که روده بزرگ و کوچک را تحریک می کند.


15- سنا

ترکیبات هیدروکسید گلیکوزید، که به اصطلاح سنووسیدها شناخته می شوند، در سنا یافت می شوند. این ترکیبات به شما کمک می کند که یبوست را درمان کنید و به حرکات منظم روده کمک می کند. همچنین سنا به تشویق روده ها برای تنظیم، کمک می کند و مدفوع را شل می کند، بنابراین عبور آن ناخوشایند یا دردناک نیست و آسان تر می شود.


16- قرص نعناع

قرص نعناع مانند آلوئه ورا دارای مزایای زیادی برای سلامتی است. یکی از اثرات آن کمک به سلامت سیستم گوارش با تحریک تولید صفرا می باشد. این مایع صفراوی اثر آرام بخش بر روی پوشش روده دارد.


17- جوش شیرین

جوش شیرین با خنثی سازی اسید معده تاثیر زیادی بر معده دارد. همچنین به آزادسازی گاز معده کمک کرده و باعث بهبود یبوست می شود. آنچه باید انجام دهید این است که 1 قاشق چای خوری جوش شیرین را به یک چهارم فنجان آب گرم اضافه کنید و آن را بنوشید.


18- عصاره سیر

عصاره سیر یکی از گزینه هایی است که باید در مخلوط ملین های گیاهی مورد استفاده قرار گیرد زیرا به بهبود سیستم ایمنی بدن و همچنین تغذیه باکتری های خوب در سیستم گوارش کمک می کند. این گیاه به عنوان یک عنصر مناسب در رژیم غذایی است که به افزایش سلامت کمک می کند.


19- روغن زیتون

قبل از خوردن صبحانه ، یک قاشق غذاخوری روغن زیتون مصرف کنید. این روغن دستگاه گوارش را تحریک می کند. همچنین روده ها را روان می کند و همزمان آنتی اکسیدان ها را نیز فراهم می کند.
نوشیدنی مناسب در درمان یبوست

درمان یبوست با این نوشیدنی ها

اگر تصمیم به مصرف آبمیوه برای رفع یبوست دارید، به یاد داشته باشید که مقدار کمی آبمیوه آن چیزی است که نیاز دارید. برای بهترین نتایج، کلینیک کلیولند توصیه می کند که بزرگسالان نصف تا یک فنجان از نوشیدنی را، یک بار در روز، ترجیحا صبح ها مصرف کنند. همچنین باید هر روز هشت فنجان یا بیشتر مایع بنوشید.


1- آب آلو

محبوب ترین آبمیوه برای رفع یبوست آب آلو است. هر 8 اونس حاوی حدود 2.6 گرم فیبر است. این 10 درصد از نیاز روزانه شما است. در حالی که فیبر میتواند مدفوع شما را حجیم کند، سوربیتول در آب آلو آن را نرم می کند. آب آلو منبع خوبی از ویتامین C و آهن است. خوردن آلوی خشک یا آلوی تازه، راه دیگری برای جلوگیری از یبوست است. در حقیقت، یک مطالعه نشان می دهد که آلو را باید به عنوان اولین راه برای درمان یبوست درنظر گرفت.


2- آب سیب

آب سیب تاثیر ملین دارد. آب سیب اغلب برای کودکان مبتلا به یبوست توصیه می شود زیرا نسبت فروکتوز به گلوکز بالایی دارد و سوربیتول زیادی دارد. اما به همین دلیل، ممکن است باعث ناراحتی روده در دوزهای زیاد شود.


ممکن است فکر کنید خوردن پوره سیب به یبوست کمک می کند، اما درست نیست. پوره سیب حاوی پکتین بالاتری نسبت به آب سیب است. پکتین ماده ای است که به مدفوع شما اضافه می شود و آن را سفت می کند.


3- آب گلابی

یکی دیگر از گزینه های خوب، آب گلابی است که حاوی چهار برابر سوربیتول بیشتر نسبت به آب سیب است. این آبمیوه نیز برای کودکان مبتلا به یبوست توصیه می شود.  همچنین می توانید از مخلوط کردن آب لیمو در یک لیوان آب گرم نیز بهره مند شوید. سایر نوشیدنی هایی که ممکن است کمک کنند شامل قهوه، چای و مایعات گرم می باشند. بهتر است نوشیدنی های گازدار مصرف نکنید تا یبوست شما برطرف شود.


* اگر یبوست به این اقدامات ساده و ایمن پاسخ ندهد چه اتفاقی می افتد؟

- این تلاش ها نباید متوقف شود، بلکه باید اقدامات دیگری نیز انجام شود. اگر یبوست خفیف باشد، یعنی هر چند هفته اقدامات اضافه شده مهم نیست و از هر روشی می توانید استفاده کنید . متابولیسم محرک هر چهار تا شش هفته به روده بزرگ آسیب نمی رساند.

متاسفانه گرايش به استفاده از محصولات محرک به طور ناخودآگاه فرکانس مصرف آنها را افزايش ميدهد. قبل از اینکه متوجه شوید، هر هفته آنها را مصرف می کنید و نگرانی هایی در خصوص آسیب دائمی به روده بزرگ وجود دارد.

- اگر این یک مشکل مداوم و غیرمتناوب باشد، امن ترین محصولات میلن های فوق العاده اسمولار است. استفاده از آنها باید توسط پزشک نظارت شود. همانند فیبر، دوزهای مختلف محصول باید چندین هفته امتحان شود تا به دوز مناسب برسید.

ملین های اسمولار گران است. شیر مگنزیا خفیف ترین ملین های سالین است، ارزان است و جایگزین خوبی می باشد. اکثر بیماران می توانند مقدار شیر منیزیم را تنظیم کنند تا مدفوع را بدون اسهال نرم کنند.

- معمولا داروهای محرک قوی تر به عنوان آخرین راهکار توصیه می شوند، پس درمان های غیر محرک انجام نمی شود.

- بسیاری از افراد برای درمان این مشکل از گیاهان استفاده می کنند زیرا احساس راحتی بیشتری می کنند. متأسفانه اکثر این داروهای گیاهی حاوی محصولات محرک هستند و استفاده طولانی مدت آنها باعث افزایش احتمال آسیب به روده می شود.

* چه زمانی باید برای یبوست مزمن به پزشک مراجعه کنم؟

اگر مشکل اصلی فشار دادن مدفوع باشد، احتمالا یبوست مزمن است و باید زودتر بررسی شود. این مشکل ممکن است به علت اختلال در عملکرد کف لگن باشد، و درمان انتخابی، آموزش بیوفیدبک است، نه مسهل. اگر اقدامات ساده که قبلا گفتیم موثر نباشد باید به پزشک مراجعه کنید. اگر دکتر نتواند درمان را انجام دهد بیمار باید به متخصص گوارش مراجعه کند. متخصصان گوارش اغلب یبوست را ارزیابی می کنند و با آزمایش تشخیصی که قبلا شرح داده می شود بسیار آشنا هستند.

* چه چیزی در درمان یبوست جدید است؟

- هر بخشی از روده (معده، روده کوچک و روده بزرگ) دارای یک شبکه عصبی است که عضلات آن را کنترل می کند. برای به دست آوردن درک این که چگونه این عصب ها کنترل می شوند، پژوهش های زیادی انجام می شود.

- بسیاری از این تحقیقات شامل بررسی انتقال دهنده های عصبی هستند. (انتقال دهنده های عصبی مواد شیمیایی هستند که عصب ها برای برقراری ارتباط با یکدیگر استفاده می کنند.) این تحقیق به دانشمندان اجازه می دهد تا داروهایی را تولید کنند که باعث تحریک (و مهار) اعصاب مختلف روده بزرگ شوند، که به نوبه خود باعث تحریک عضلات روده بزرگ و محتوای آن می شود. چنین داروهایی دارای پتانسل بالایی برای درمان یبوست هستند که به علت آنزیم روده بزرگ است.

- با این وجود، سوالات زیادی در مورد این نوع داروها وجود دارد که باید پاسخ داده شود. آنها چقدر موثر هستند؟ آیا آنها بر روی تمام بیماران اثر خواهند کرد؟ آیا آنها در بیمارانی که اعصاب خود را با محصولات محرک آسیب زده اند عمل خواهند کرد؟ از آنجایی که این داروها به مدت طولانی مورد استفاده قرار می گیرند، آیا امن خواهند بود؟

* ورزش مناسب برای رفع یبوست

یوگا

یوگا باعث افزایش جریان خون به دستگاه گوارش و تحریک روده می شود. این مسئله باعث می شود هضم کارآمدتر باشد و یبوست کاهش یابد.

Virasana،  با زانو زدن بر روی زمین، به صورت زانوها جدا، پاها پشت سر می باشد. پشت خود را صاف نگهدارید، به آرامی پاهای خود را پایین بیاورید تا زمانی که باسن بین پاهای شما قرار بگیرد. دستان خود را روی زانوی خود قرار دهید و به طور طبیعی نفس بکشید. سپس به سمت جلو خم شوید و پیشانی را روی زمین قرار دهید. بازوهایتان باید مستقیم جلوی سر شما باشد و کف دست ها روی هم قرار بگیرد. 30 تا 60 ثانیه به این حالت بمانید.

یکی دیگر از حالت ها Pavanmuktasana است. بر روی پشت دراز بکشید، هر دو زانو را به سینه برسانید، هنگامی که نفس می کشید آن ها را به بیرون پرتاب کنید. به آرامی فشار را اضافه کنید، ران ها را به شکم نزدیک کنید. سر خود را بالا بیاورید، زانوهای خود را با پیشانی لمس کنید. 30 تا 60 ثانیه به صورت طبیعی تنفس کنید.
ورزش شدید

طبق گزارش انجمن بارداری آمریکا (APA) ورزش متوسط باعث تحرک روده شما می شود. APA توصیه می کند که برای رفع یبوست 20 تا 30 دقیقه راه بروید یا شنا کنید. علاوه بر این، در وهله اول موسسه ملی بهداشت (NIH) می گوید ورزش مرتب کمک می کند سیستم گوارش شما از جمله روده، سالم و فعال باقی بماند. NIH توصیه می کند حداقل سه بار در هفته حدود 20 تا 30 دقیقه ورزش کنید تا از یبوست جلوگیری شود. استرس همچنین یک عامل خطر برای یبوست است، بنابراین سعی کنید فعالیت هایی مانند یوگا برای کاهش استرس انجام دهید.
سوالات رایج شما درباره درمان یبوست

* سوالات رایج شما درباره درمان یبوست


1- آیا یبوست همیشه با مصرف کم فیبر همراه است؟

خیر. اجماع عمومی در میان متخصصان پزشکی این است که افزایش فیبر و مصرف مایع می تواند از یبوست جلوگیری کند. با این حال، بسیاری از علل دیگر مانند داروها، بارداری، کاهش فعالیت بدنی، تغییرات در روال فرد یا نادیده گرفتن میل به رفتن به توالت می تواند بر روی عملکرد روده تاثیر بگذارد.


2- برای جلوگیری از یبوست در خانه چه می توانم انجام دهم؟

درمان های موثر برای یبوست همیشه با تغییرات رژیم غذایی و شیوه زندگی شروع می شود. کم کم مصرف روزانه فیبر را افزایش دهید و فیبرهای توصیه شده را به 14 گرم فیبر در 1000 کالری افزایش دهید. مواد غذایی با فیبر زیاد شامل میوه ها و سبزیجات تازه، غلات و نان کامل می باشد. فیبر، بخش عمده ای از مدفوع شما را افزایش می دهد که باعث می شود سرعت آن از طریق رکتوم حرکت کند. تغییر ناگهانی در مصرف فیبر می تواند موجب نفخ و گاز شود، بنابراین طی چند هفته به مقدار جدیدی دست می یابد. ورزش روزانه عضلات درگیر در سیستم گوارش شما را تقویت می کند و باعث بهبود وضعیت مدفوع و ادرار می شود.

* درمان با رژیم غذایی برای نوزادان کمتر از 1 سال :

     یک یا دو بار در روز آب گلابی (1 اونس) به نوزاد بدهید.
     اگر فرزند شما بزرگتر از 4 ماه است، دو بار در روز غذاهای حاوی فیبر بالا مانند آلو، انجیر، خرما، گلابی، گیلاس، آلو، زغال اخته، لوبیا و نخود را به او بدهید.

* درمان رژیم غذایی برای نوزادان بالای 1 سال -

     حداقل 3 بار در روز میوه ها و سبزیجات به کودکان خود بدهید.
     غذاهای خوب شامل آلو، انجیر، خرما، هلو، گیلاس، گلابی، زردآلو، زغال اخته، لوبیا، نخود فرنگی، گل کلم، کلم بروکلی می باشد (سبزیجات پخته نشده به کودکان کمتر از 3 سال ندهید زیرا خطر خفگی را افزایش میدهد)


     سبوس را در رژیم غذایی افزایش دهید؛ سبوس یک نرم کننده طبیعی مدفوع زیرا دارای فیبر زیادی است. منابع سبوس عبارتند از غلات (برچسب ها را چک کنید)، ترکه سبوس، کلوچه های سبوس دار، گندم ریز شده، کراکر، بلغور جو دوسر، برنج یا نان گندم و ماکارونی.
     کاهش میزان مواد غذایی که باعث یبوست میشود را در رژیم کودک خود کاهش دهید. این مواد عبارتند از شیر، بستنی، ماست و پنیر. اطمینان حاصل کنید که هر روز 1200 میلی گرم کلسیم یا حدود 4 وعده کلسیم در وعده های غذایی کودک جای می دهید.
     آبمیوه ها، نان یا سایر مواد غذایی حاوی کلسیم می توانند به رفع نیاز به کلسیم کمک کنند.
    هر روز به حداکثر 6-8 اونس آب میوه به کودک بدهید.

اگر هر روز حرکت روده ای نداشته باشید، یبوست دارید. درست است یا غلط؟


3- اگر یبوست دارید، آیا باید برنج سفید بخورید یا از آن اجتناب کنید؟

از آن اجتناب کنید! برنج سفید برنج بدون پوسته، جوانه و سبوس است. اساسا تمام فیبر و مواد مغذی آن حذف شده است. با این حال، برنج قهوه ای متفاوت است. چون پوسته، سبوس و جوانه دارد.


4- شما مبتلا به یبوست هستید و دوست شما به شما یک کیوی پیشنهاد می دهد. بهتر است آن را بخورید یا از آن اجتناب کنید؟

آن را بخورید!خوردن کیوی به رفع یبوست کمک میکند. کیوی متوسط دارای حدود 2.5 گرم فیبر است و می تواند به حرکت منظم روده کمک کند. یک مطالعه در مجله تغذیه بالینی در آسیا و اقیانوس آرام نشان می دهد خوردن دو کیوی به صورت روزانه تعداد حرکات روده ای در بزرگسالان با یبوست را افزایش می یابد.


5- وقتی یبوست دارید، باید پنیر بخورید یا از آن اجتناب کنید؟

بهتر است از مصرف پنیر بپرهیزید. اگر مبتلا به یبوست هستید از پنیر اجتناب کنید. پنیر به هیچ وجه فیبر ندارد و پر از چربی است و می تواند باعث یبوست شود یا آن را بدتر کند. علاوه بر این، محصولات لبنی حاوی لاکتوز هستند و افرادی که نمی توانند آن را تحمل کنند در هنگام مصرف پنیر، دچار نفخ نیز می شوند . . .

پايان

منبع: ooma.org

مجله اینترنتی هلو دوشنبه 08 مرداد 1397 زمان : 9:59 نظرات (0)
مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب
کد امنیتی رفرش

درباره ما
ما در مجله اينترنتي هلو با جديدترين مطالب درباره پزشکي،زناشويي،آشپزي،بارداري،کودک،تعبير خواب،مدل لباس،بيوگرافي افراد مشهور و .... در خدمت شما عزيزان هستيم
اطلاعات کاربری
داستان واقعي رابطه نامشروع با پسر شهرستاني

داستان واقعي رابطه نامشروع با پسر شهرستاني

کامران سرانجام توانست من را فریب دهد، زیرا او با اصرارتمام توانست یک روز به دور از چشم مادرم به خانه ما آمده و با من ارتباط برقرار کرده و  . .

ادامه مطلب اينجا را کليک کنيد

لذت جنسي در دوران بيماري هاي مزمن

لذت جنسي در دوران بيماري هاي مزمن

افرادي که دچار بيماري هاي مزمن هستند چگونه از رابطه جنسي خود لذت ببرند؟

ادامه مطلب اينجا را کليک کنيد

تجاوز به دختر دانش آموز توسط يک فوتباليست

تجاوز به دختر دانش آموز توسط يک فوتباليست

آقاي فوتباليست که دختر دانش آموز تجاوز کرده بود و باعث باردار شدن اين دختر شده بود

ادامه مطلب اينجا را کليک کنيد

آمار سایت
  • کل مطالب : 12266
  • کل نظرات : 148
  • افراد آنلاین : 212
  • تعداد اعضا : 97
  • آی پی امروز : 395
  • آی پی دیروز : 124
  • بازدید امروز : 1,512
  • باردید دیروز : 348
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 1,512
  • بازدید ماه : 1,512
  • بازدید سال : 60,772
  • بازدید کلی : 3,922,153
  • کدهای اختصاصی