loading...

مجله اينترنتي هلو

بازدید : 63

درباره سلفي گرفتن افراطي   www.holoo1.ir

 «سلفی » یا گرفتن عکسی از خود توسط یک دوربین دیجیتال به صورت افراطی چه مضرات و آسیب های روانی با خود به همراه دارد و کسانی که اقدام به این کار می کنند ، شخصیت آنان چگونه است؟

به ادامه مطلب برويد

سلفي افراطي

آسیب شناسان و روانشناسان بر این باورند که اوج گرفتن سلفی نگاری به بروز اختلالات روانی جدی منجرخواهد شد. و این نگرانی و باور قابل تأمل است زیرا در بدترین و بحرانی ترین موقعیت ها سلفیگیرانحضوری فعال دارند.


درروز بیش از یک میلیون سلفی در فضای مجازی به اشتراک گذاشته می شود که این تولید انبوه به طور قطع با افراط عده ای در سلفی گرفتن همراه بوده است.

چنانکه شاهد عکس هایی هستیم که افراد با جسد مردگان یا بیماران در حال احتضار یا پس زمینه های دردناک و بحرانی، «لبخند زنان» عکس می گیرند و این رفتار اجتماعی نگران کننده است.


به طور کلی گرفتن عکس سلفی برای ثبت «لحظات خاص» یا «لحظات شاد و خاطره انگیز» است و اصرار به سلفی گرفتن آن هم در هر شرایطی نشانه خوبی نیست .

افراط درسلفی گرفتن به عنوان تهدیدی جدی برای سلامت روانی سلفی نگارانی است که زیاده روی می کنند و این اختلال رفتاری مورد توجه کارشناسان قرارگرفته است .

ایرنا در گفت وگویی با دکتر حسین ابراهیمی مقدم ، روانشناس به سؤالات و دغدغه هایی از این دست که ، علت سلفی گرفتن افراطی چیست ؟ و آیا خودشیفتگی ویا کمبود اعتماد به نفس عامل این اختلال رفتاری است ؟ پاسخ داده است .

**س : گرفتن عکس سلفی یا سلفی نگاری به صورت افراطی را از بعد روانشناختی چگونه تحلیل می کنید ؟


برخی از افراد به دلایل مختلف ، مثل مسائل تربیتی ، خود شیفتگی ، چشم به چشمی . . . به سلفی نگاری افراطی اقدام می کنند .


اغلب این افراد تمایل دارندکه عکس های سلفی آنان لایک وبه عکس آنان توجه شود و آنان مورد تحسین ، تشویق و تأیید قرار گیرند زیرا این افراد قادر به تقویت و دادن احساس خوب به خود نیستند لذا درصدد اند که دیگران این احساس خوب را در آنان ایجاد کنند .


این افراد با تغییر دادن حالت چهره وفرم صورت درعکس های سلفی سعی می کنند آن احساس خوب را در خود ایجاد کنند وخود را متفاوت تر ، جذاب تر و دوست داشتنی ترجلوه دهندو این رفتارها در حدی که یک فرد مورد تمجید و تأیید قرار گیرد اشکالی ندارد.


اما هنگامی که این رفتارها حالت افراطی به خود می گیرند و تمام ذهن وفکر فرد درگیر این می شود که در هرمکانی از خود عکس سلفی بگیرد این حالت نگران کننده است و دلایل این رفتارها می تواند ناشی از اختلالات روانی باشد .

**س : برخی روانشناسان و آسیب شناسان بروز این نوع رفتار را نوعی اختلال خود زشت انگاری و برخی دیگر آن را خودشیفتگی و برخی به دلیل کمبود اعتماد به نفس می دانند ؟ نظر شما در این مورد چیست ؟


-البته در ادبیات روانشناسی مؤلفه ای به نام خود زشت انگاری وجود ندارد و این رفتارها به نام اختلال خود بیمار پنداری و اختلال نمایش گری است . در اختلالات خود بیمارپندرانه ، فرد سعی می کند به دیگران ثابت کند که مشکل دارد .


این در حالی است که افراد در سلفی نگاری افراطی می خواهند ثابت کنند هیچ مشکل و ایرادی ندارند و بسیار زیبا وشجاع اند و می توانند در موقعیت های متفاوت و مخاطره آمیز ، آرامش و اعتماد به نفس خود را حفظ کنند .در حقیقت این افراد می خواهند خود را متمایزتر و برجسته تر نشان دهند و توجه دیگران را به خود جلب کنند .

** آیا سلفی نگاری افراطی منجر به بیماری افسردگی و وسواس می شود ؟


- سلفی نگاری افراطی ، وسواس فکری در پی دارد یعنی فرد مدام فکر و ذهن او درگیر چنین رفتارهای افراطی است و به طور مستمر عکس های سلفی خود را ویرایش و در صفحاتی مانند اینستاگرام قرار می دهد .


افرادی دچار افسردگی می شوند که زمینه افسردگی دارند ویا در عکس های سلفی خود به دنبال نکات منفی خود می گردند مانند کم شدن تعداد تارهای موی سر خود ، افزایش تعداد چین و چروک ها ی صورت و با عکس های سلفی قبلی مقایسه می کنند که این اختلالات رفتاری سبب بروز افسردگی می شود .


آن افرادی که بیشتر دچار افسردگی می شوند کسانی اند که این سلفی ها را نگاه می کنندزیرا عکس های سلفی به طور معمول در موقعیت های شیک و شادی گرفته ودر صفحات فیس بوک و اینستاگرام قرار داده می شود و آن افرادی که این عکس ها را می بینند ممکن است تصور کنند که این کسی که در عکس سلفی است چقدر خوشبخت ، خوشحال است ومن چقدر بدبختم که این احساسات را تجربه نمی کنم .

**س : راه حل این رفتار افراطی چیست ؟


بهترین راه حل ها فعالیت گروهی است مثل ورزش های گروهی و دیگر داشتن یک مهارت واقعی که احساس قوی بودن در فرد ایجاد کند ، بکار بردن نیرو و انرژی در حل مشکلات اجتماعی که با این اقدام فرد تقویت ها را از سوی جامعه دریافت می کند زیرا با چنین رفتارهایی هم چرخ جامعه به حرکت در می آید وهم برای فرد یک احساس خوش آیند ایجاد می شود

پايان

ايرنا

مجله اینترنتی هلو دوشنبه 08 شهریور 1395 زمان : 9:15 نظرات (0)
مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب
کد امنیتی رفرش

درباره ما
ما در مجله اينترنتي هلو با جديدترين مطالب درباره پزشکي،زناشويي،آشپزي،بارداري،کودک،تعبير خواب،مدل لباس،بيوگرافي افراد مشهور و .... در خدمت شما عزيزان هستيم
اطلاعات کاربری
داستان واقعي رابطه نامشروع با پسر شهرستاني

داستان واقعي رابطه نامشروع با پسر شهرستاني

کامران سرانجام توانست من را فریب دهد، زیرا او با اصرارتمام توانست یک روز به دور از چشم مادرم به خانه ما آمده و با من ارتباط برقرار کرده و  . .

ادامه مطلب اينجا را کليک کنيد

لذت جنسي در دوران بيماري هاي مزمن

لذت جنسي در دوران بيماري هاي مزمن

افرادي که دچار بيماري هاي مزمن هستند چگونه از رابطه جنسي خود لذت ببرند؟

ادامه مطلب اينجا را کليک کنيد

تجاوز به دختر دانش آموز توسط يک فوتباليست

تجاوز به دختر دانش آموز توسط يک فوتباليست

آقاي فوتباليست که دختر دانش آموز تجاوز کرده بود و باعث باردار شدن اين دختر شده بود

ادامه مطلب اينجا را کليک کنيد

آمار سایت
  • کل مطالب : 12266
  • کل نظرات : 148
  • افراد آنلاین : 286
  • تعداد اعضا : 97
  • آی پی امروز : 428
  • آی پی دیروز : 105
  • بازدید امروز : 5,121
  • باردید دیروز : 343
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 8,985
  • بازدید ماه : 8,985
  • بازدید سال : 68,245
  • بازدید کلی : 3,929,626
  • کدهای اختصاصی